Skip to main content

Sam Steverlynck


Sam Steverlynck is kunstcriticus en curator. Hij heeft voor diverse (kunst)bladen geschreven in binnen- en buitenland waaronder De Standaard, Art Review, artpress, Metropolis M … Van 2018 tot 2021 was hij hoofdredacteur van HART magazine. In 2021 werd hij aangesteld als curator bij de post-graduaat opleiding HISK. In 2022 was hij de curator van de tentoonstelling Zijn naam was Austerlitz/ Austerlitz was his name in A Tale of A Tub in Rotterdam met werken uit de collectie van Tlön projects (Béatrice Balcou, Pierre Bismuth, Pavel Büchler, Peggy Buth, Jason Dodge, Aurélien Froment, Simon Fujiwara, Sven Johne, Clare Noonan, Marzena Nowak, Mario Garcia Torres, Tris Vonna-Michell, …), verzorgde hij de expo L’Oeuvre et son Double op Art Brussels met een selectie kunstenaars wier werk was te zien op de Biënnale van Venetië (Ignasi Aballi, Francis Alÿs, Mirella Bentivoglio, Mariana Castillo Deball, Latifa Echakhch, Jane Graverol, Lynn Hershman Leeson, Louise Lawler, Rosana Paulino, Solange Pessoa, Carol Rama, Sandra Vasquez de la Horra) en was hij tevens curator van de solotentoonstelling The Constant Flow van Dani Ghercã in het Museum voor Hedendaagse kunst in Boekarest (MNAC). 
Samen met Dome Wood is hij mede-oprichter van The Agprognostic Temple, een nomadische kunstruimte rond esotherie waarvoor hij diverse solotentoonstellingen (Zebedee Armstrong, Nicolas Provost, Léonard Pongo) en groepstentoonstellingen (James Lee Byars, Ricardo Brey, Sanam Khatibi, Laurie Charles, Joris Van de Moortel,…) heeft gecurate. In die hoedanigheid was hij in februari 2023 de curator van Visions from the Underworld (Danai Anesiadou, Shana Moulton, Kimsooja, Joris Van de Moortel,…) waarmee Eleusis2023, Culturele Hoofdstad van Europa werd ingehuldigd. Voor de tentoonstellingsdiptiek Poetics of Politics – The Bucharest School of Photography die in juni 2023 plaatsvindt bij Harlan Levey 
Projects in Brussel en in september bij Art Encouters in Timisoara, verenigt hij het werk van een aantal Roemeense kunstenaars die in hun werk reflecteren over de transitie van communisme naar kapitalisme via het medium fotografie. In september 2023 is hij curator van de tentoonstelling Cet obscur objet du désir binnen het kader van Generation Brussels tijdens Brussels Gallery Weekend. Momenteel werkt hij op het collectie department in het S.M.AK., waar hij samen met Philippe Van Cauteren de tentoonstelling Pieter Engels: Fabulous Oldest Hits heeft samengesteld.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.