Skip to main content

Philippe Pirotte


Philippe Pirotte is Adjunct Senior Curator aan de Universiteit van California Berkeley, Art Museum and Pacific Film Archive (BAMPFA), hij is ook verbonden aan de Städelschule Frankfurt waar hij werkt als professor Kunstgeschiedenis en Curatoriële Studies. Momenteel is Philippe Pirotte ook de recipiënt van de Andy Warhol Foundation for the Visual Arts fellowship, om onderzoek te verrichten bij wijze van voorbereiding van een groot tentoonstellingsproject dat zal plaatsvinden in BAMPFA. Het project zal zich toeleggen op culturele en artistieke ontwikkelingen in relatie tot de in 1955 gehouden Asia-Africa Conferentie in Bandung, Indonesia. Hij zetelt ook in de Documenta-Commissie (2019-2022), die ruangrupa selecteerde als de artistieke richting van Documenta XV (2022).
 
Tussen 2014 en 2020 bekleedde Pirotte de positie van rector aan de Städelschule en was hij directeur van de Portikus Kunsthalle, waar hij tentoonstellingen organiseerde met o.a. John Torres & Shireen Seno, Frida Orupabo, Leo Asemoto & Nástio Mosquito, Arin Rungjang, Candice Lin, Marina Rosenfeld, Ade Darmawan, Otobong Nkanga en Meyer Vaisman. Voorafgaand was hij ook medeoprichter van het Antwerpse centrum voor hedendaagse kunst objectif (1999) en van 2005 tot 2011 nam hij het directeie van de Kunsthalle Bern in Zwitserland voor zijn rekening. Sinds 2013 is Pirotte tevens adviseur voor de Kadist Art Foundation.  
 
Van 2004 tot 2013 was Pirotte Senior Advisor aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam; van 2018 tot 2019 werkte hij als gastprofessor curatoriële studies aan de Nanyang Technological University in Singapore. Hij is de medeoprichter, samen met Gesyada Siregar, MG Pringgotono en Kwasi Ohene-Ayeh, van Kelas Bareng/ Joint Class, een collaboratief educatief initiatief tussen Gudskul (Indonesia), Städelschule (Germany), en blaxTARLINES KUMASI (KNUST, Ghana). 
 
Recent cureerde Pirotte nog Enigma59: Roman van Bili Bidjocka voor Savvy Contemporary, Berlijn; Pierre Verger in Suriname, een project van Willem de Rooij voor Portikus, en de groepstentoonstelling 'Arus Balik. From Below the Wind to Above the Wind and Back Again', voor het Center for Contemporary Art Singapore (2019). Hij was lid van het curatoriële team in de Jakarta Biennale in Indonesia in 2017 (onder artistieke directie van Melati Suryodarmo) en was de artistiek directeur van de 2016 editie van de Biennale de Montréal, Canada. Als onafhankelijk curator, (co-)organiseerde hij (met Clémentine Deliss en Yvette Mutumba) 'El Hadji Sy: Painting, Performance, Politics' voor het Weltkulturenmuseum in Frankfurt (2015).



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.