Skip to main content

Yves Bernard


Yves Bernard is curator en expert in Media Art and Digital Cultures. Zijn parcours is typisch voor een Arts&Sciences leven. Zijn educatie is hybride en interdisciplinair en overspant zowel architectuur als informatietechnologie. Hij werkte tien jaar lang als wetenschappelijk onderzoeker, eerst in het veld van het Computer Aided Architectural Design (1981-1986) aan de Universiteit van Luik en daarna aan het Philips Research Laboratory Belgium waar hij werkte rond software engineering environments, user interface design en multimedia authoring tools (1986-1991). 
In 1994 richtte hij Magic Media op (www.magic.be), een van de eerste Europese nieuwe media studio's, gespecialiseerd in kunst en cultuur projecten. Magic Media produceerde bekroonde cd-roms, gerealiseerd voor grote uitgeverijen, en werkte ook voor kunstenaars zoals AMVK, Marie-Jo Lafontaine, Michel François, Koen Theys en Frank Theys. 
In 1999 richtte hij de non-profit iMAL (interactive Media Art Laboratory) op, een in Brussel gebaseerd kunstencentrum en medialaboratorium toegewijd aan het artistiek gebruik van technologie. Hij was hiervan de bestuurlijke en artistiek directeur tot medio 2021. Hij produceerde verscheidene media kunstprojecten en was de curator van talrijke tentoonstellingen en/of festivals in Brussel, Finland en Nederland (bijvoorbeeld 'CONTinENT' (2000), 'F2F' (2003), 'Infiltrations Digitales' (2004), 'openLAB' (2005), 'Art+Game' (2006), 'Hybrid World' (2007), 'Holy Fire - Art of the Digital Age' (2008), 'Kiosk - Artifacts of a Post-digital Age' (2009), 'Welcome to the Future! and Anarchronism' (2015), 'Material Want' (2016), 'Shiv Integer' (2017), 'iMAL at Work' (2019) en 'SUB' (2021). 
Yves is (co-)auteur van digitale kunstwerken die de samensmelting verkennen van de fysieke wereld met het internet (zoals Martini Ground Zero, OFFFCAM, The Gate) en stelde geregeld tentoon (onder andere Cinémathèque, San Francisco in 2002, en op de Shanghai Arts Biënniale van 2010).



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.