Curatoren
Een gecureerd overzicht van curatoren in Vlaanderen en Brussel.
Chris Dercon is een kunsthistoricus, curator en museumdirecteur, geboren in Lier in België. Hij studeerde Kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Leiden, Theateronderzoek en Filmtheorie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Dercon begon zijn carrière als onderwijsassistent aan de Rijksuniversiteit Leiden bij de afdeling Theaterwetenschap waar hij het Theaterbandfestival initieerde. In 1980 werkte hij als assistent-conservator in het Gemeentemuseum Den Haag aan een project over de geschiedenis van wereldtentoonstellingen en textiel. Van 1981 tot 1983 was hij medewerker aan de Galerie Baronian-Lambert in Gent. Vanaf 1982 werkte hij als freelance kunstcriticus voor de krant De Standaard, en als freelance medewerker voor de Belgische Radio en Televisie, beide in Brussel. Vanaf 1983 begon hij ook video en film te doceren aan de KU Leuven, en aan het Hoger Instituut voor Beeldende Kunsten, Sint-Lukas Brussel. In 1988 werd hij benoemd tot programmadirecteur aan PS1 in New York, waar hij tot 1990 werkte.
Daarna werd Dercon benoemd tot zijn eerste directeurschap bij Witte de With in Rotterdam, waar hij tot 1995 werkte. In 1995 cureerde hij de tentoonstelling in het Nederlandse paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië van dat jaar, met Marlene Dumas, Maria Roosen en Marijke van Warmerdam. Van 1996 tot 2003 was hij directeur van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.
Van 2003 tot 2011 was Dercon directeur van het Haus der Kunst in München. In zijn eerste jaar nodigde hij met name Ydessa Hendeles uit als co-curator van Partners, dat werk combineert van Diane Arbus, Maurizio Cattelan, James Coleman, Hanne Darboven, Walker Evans, Luciano Fabro, On Kawara, Paul McCarthy, Bruce Nauman, Giulio Paolini, Jeff Wall en Lawrence Weiner met Hendeles eigen kunstwerk Partners (The Teddy Bear Project) (2002), een grootschalige installatie opgebouwd rond een archief van familiealbumfoto's, waarop telkens een teddybeer staat afgebeeld.
Dercon werd in 2011 benoemd tot directeur van de Tate Modern in Londen, waar hij tot 2016 bleef. In zijn functie als Tate Modern-directeur volgde hij Vicente Todolí op en was hij tweede in rang na Nicholas Serota. Tijdens zijn ambtstermijn hield hij toezicht op de opening van de eerste speciale ruimte van het museum voor live kunst en installaties als onderdeel van plannen om nieuwe gebieden van de visuele cultuur te verkennen, zoals video, fotografie en performance kunst.
Voorgedragen door de Berlijnse staatssecretaris voor culturele zaken Tim Renner in 2015, werd Dercon benoemd tot algemeen directeur van de Volksbühne Berlijn van 2017 tot 2018, als opvolger van Frank Castorf. Zijn eerste seizoen begon met een grote verscheidenheid aan producties, waaronder een 10 uur durend dansevenement waarbij het publiek werd gevraagd mee te doen, en een installatie van filmmaker Apichatpong Weerasethakul.
Sinds 2019 is Dercon voor een eerste termijn van vijf jaar voorzitter van de Vereniging van Franse Nationale Musea-Grand Palais, waar hij toezicht houdt op de renovatie van het Grand Palais.
Als museumdirecteur heeft Dercon veel gewerkt en gepubliceerd over de toekomst van musea, waarbij hij samenwerkte met gerenommeerde architecten Rem Koolhaas, Robbrecht en Daem, Herzog en De Meuron, Gunther Vogt en Francis Kéré. In Parijs werkt hij samen met Francois Chatillon aan de renovatie van het Grand Palais, die in 2024 klaar moet zijn.
Een gecureerd overzicht van curatoren in Vlaanderen en Brussel.
Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.