Skip to main content

Anne-Claire Schmitz


Anne-Claire Schmitz is een curator gevestigd in Brussel, onlangs benoemd tot senior curator bij M UHKA, Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen. In 2019 cureerde ze 'Mondo Cane' de tentoonstelling van Jos de Gruyter & Harald Thys voor het Belgisch Paviljoen van de 58ste Biënnale van Venetië.

Van 2012 tot de zomer van 2019 heeft ze zich ingezet voor de conceptie en ontwikkeling van La Loge, een privé geïnitieerde non-profit organisatie in het hart van Brussel. Als stichtend directeur en curator van deze kleinschalige instelling voor kunst, architectuur en theorie, had ze het voorrecht om de houding, de publieke rol en het artistieke programma ervan te bedenken. Gedurende haar hele directeurschap was een van haar belangrijkste bekommernissen het faciliteren van intieme, menselijke en levendige ontmoetingen, alsook het voorzien in een uitdagende en open productiecontext voor gastbijdragers, waarbij ze hen aanmoedigde om op zoek te gaan naar het karakteristieke en het eigenaardige binnen hun praktijk. Haar programma besteedde in het bijzonder aandacht aan vragen van ruimte, habitat, gebruik en materiële cultuur, terwijl het ook een plaats was voor het verkennen van het potentieel van interdisciplinaire ontmoetingen. Bij La Loge heeft ze verschillende projectformats ontwikkeld: discursieve live programma's zoals 'Leonard Koren & gasten' en 'Open Perspectives on Oskar Hansen'; groepstentoonstellingen zoals 'Voici des Fleurs' en 'Pastoral Myths', evenals een reeks solotentoonstellingen met onder andere Andreas Angelidakis, Sophie Nys, Roe Ethridge & Zin Taylor, Kate Newby, Sven Augustijnen, Peter Hutton, Emily Wardill, Michael Beutler, Gareth Moore, Jef Geys en Arvo Leo.

Daarvoor was ze curator bij Witte de With, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam, waar ze grote openbare opdrachten, groepstentoonstellingen en 'Melanchotopia' samenstelde, een tentoonstelling die de hele stad omvatte en veertig internationale kunstenaars uitnodigde om site-specific voorstellen te ontwikkelen in heel Rotterdam.

Naast haar hoofdbezigheden wordt ze regelmatig uitgenodigd om tentoonstellingen voor andere instellingen samen te stellen. Onder hen, 'Les Bons Sentiments', de 19e Fondation d'entreprise Ricard Prijs (Fondation Ricard, Parijs, 2017), 'Individual Stories - Collecting as Portrait and Methodology' (Kunsthalle Wien, Wenen, 2015 - gecureerd met Luca Lo Pinto) en 'Un-Scene II' (WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst, Brussel, 2012 - gecureerd met Elena Filipovic).



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.