Skip to main content

Luk Berghe

Ghost City


In zijn vroeger efemere werk legde Luk Berghe al vaker de nadruk op sociale en maatschappelijke kwesties. Een mooi voorbeeld hiervan was een project (Global-Plastic-Chair in 2002) in Vlissingen, waar de bezoekers van de tentoonstelling op een andere en wellicht duidelijker manier dan gewoonlijk geconfronteerd werden met het interculturele karakter van hun omgeving.
 Sinds 2005 is Berghe dagelijks gaan tekenen. Hij studeerde ondertussen de Arabische taal, als kritische- en artistieke daad en uit culturele interesse. Vaak reist hij ook in Arabische landen en belandt zo tussen twee oppositionele velden, tussen zwart en wit; het niemandsland.
 Aanvankelijk handelden zijn tekeningen over de dagelijkse globale politieke items. Daarna ging hij het vaker zoeken in het Moderne verleden om de politieke- en geopolitieke problemen van vandaag te onderzoeken. Zijn tekeningen vormen een labyrintisch geheel met als overkoepelende titel: "noitcelloc aipotu" (utopia collection) en hebben allen een datumstempel. Zijn werk oogt direct en sloganesk, is kritisch en maakt de werkelijkheid duidelijker. Het toont de valsheid van ieder politiek-cultureel establishment.

 


Ghost City
Occupy
Occupy
Utopia collection
Utopia collection
Crox379 drawings
Crystal city
100 Political Drawings
100 Political Drawings
100 Political zone drawings
100 Political zone drawings
Utopia collection
Utopia collection
Crox 227
Our New Mickey
Utopia Collection
Delirious Football
Filiaal van de hemel
Filiaal van de hemel
The Nepal Equipement
De (on)macht van het (on)leesbare
De (on)macht van het (on)leesbare
Le Cri
Shame
Global Plastic Chair
Urban Circles
Our New Buildings

Residenties (selectie)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.