Skip to main content

Pierre Mertens

Daily Quotes 2014 till today on social media (…-2022)


Mijn contextuele kunst wil een spiegel zijn van de huidige samenleving. 
Ik ga uit van de waarde van elk individu in zijn kwetsbare schoonheid en stel het tegenover de banaliteit van de massa en haar machtsinstituten (onderwijs, politiek, justitie, instellingen…) Ik wil uitgaan vanuit het respect voor culturele tradities en verschillen waarbij ik eerder zoek naar wat ons verbindt dan naar waar we verschillen. Verschillen moeten nieuwsgierigheid verwekken, gelijkenissen verbondenheid. Kunst kan verbinden.  Door in situ te werken ontstaat mijn kunst in dialoog met het leven. 
Overschrijf deze tekst hier met maximaal 150 woorden, vanuit een neutraal standpunt geschreven, 3de persoon, beschrijving van thema's en werkwijze e.d. - geen opsomming van prijzen of opleidingen - in het Nederlands. 
Contextueel kunstenaar Pierre Mertens focust op de spanning tussen massa en individu vanuit het korte leven van zijn dochtertje geboren met spina bifida en hydrocefalie. Het bracht hem van schilderen tot wereldwijd activisme. Mertens reageert daarbij tegen een maatschappij die perfectie nastreeft en lijden uitschakelt. In situ werd zijn voornaamste werkwijze. In zijn terugkerende gevecht met instituten integreert hij, met sociale kunstprojecten, plekken die verwijzen naar het apparatus. Zoals in ‘La Justice au risque de l’art’ (2000 Justitiegebouw Cambrai Frankrijk). In ‘Undercover’ verkocht hij als notaris openbaar de plaatsen waar daklozen werden uitgezet (Antwerpen 2016). Meer recente projecten zijn het gedenkteken voor overleden kinderen met een handicap (Tanzana 2019) en portretten van onbehandelde kinderen met hydrocephalie (2020). Een oeuvre opgebouwd waarin zijn werk als beeldend kunstenaar, psychotherapeut en ontwikkelingssamenwerker naadloos in elkaar overvloeien. Sinds 5 mei 2014 reageert hij op sociale media op het wereldnieuws met één tekening per dag. 


Daily Quotes 2014 till today on social media (…-2022)
Undercover (Antwerpen 2016)
Olympia (Notarishuis Antwrpen 2015)
La grande parade gerecycleerd (Merksem 2014)
Loving Care Blikfabriek Antwerp 2020
Mertens Meets Mertens Brussels 2019
Uncovered (Q46 Antwerpen (2016)
Undercover (Antwerpen 2016)
Tingatinga, Dar Es Salaam (2003)
La justice au risque de l’art, Court house Cambrai (2000 Fr)
Charabang Antwerpen ’93, Antwerp (1993 B)
Tandens of Alzheimer Kallement, Wommelgem (B) 1991
Open Galerij Vooruit, Gent (1989)
1987 2I at Il Ventuno, Hasselt (B)
T4 and Holocaust, Library Royal Palace, Naples (2013)
For Sale! Ram Gallery, Rotterdam (2003 NL)
Ruins for the future (2002 Peru)
Neterotopia, NICC, Antwerp (B); Le Palais Tokyo Paris (2002 Fr)
Imagologie at 121 Art-Gallery, Antwerp (1992 B)
Affichage Happening (SMAK Gent 1989)
Crying Stones for Sleeping Angels, Mwanza, (Tz) (2018)
2011   Sporen van het vuur, art integration project at retirement home ‘Seniorplaza’ Willebroek with Willo Gonnissen (B) (2011)
Helpende handen ‘Wedbos’, Geel (2010 B)
2006 Neon sculpture Genk
2003   De Tokke, art integration project, retirement home ‘De Tokke’, Waregem (B)
Moringa, project with unemployed immigrant women, Route, Genk (B) (2002)
Olympia, art integration project at Plantijn Hogeschool Antwerp (2001 B)

Art in public space (selection)



Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.