Skip to main content

Gerolf Van de Perre

Disembodiment


Gerolf Van de Perre brengt zijn geschilderde output (werk op papier, hout en doek, alle groottes) onder in samenhangende 'beeldvertellingen'. Die monteert hij enerzijds tot boekpublicaties, anderzijds tot expositie-installaties. 
Tijdens een verblijf in Peking (China) groeide de nood om te werken over de maatschappelijke werkelijkheid die er te zien is. Het bracht de idee 'zien is werken' in herinnering die Rainer Maria Rilke tijdens zijn verblijf in Parijs deed grijpen naar het dinggedicht: het in de buitenwereld gevonden motief naar binnen halen. Dat verinwendigen is verwant aan herinneren en wordt voor Rilke het materiaal waaruit een versregel ontstaat. Die ontwikkeling beschreef hij in een roman Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge waarvan Van de Perre fragmenten terugvertaalde naar beeld in zijn boek Dichter in de massa. De opstelling van werk daaruit te Watou spitste zich toe op die verhaallijn: het maakproces dat van observatie naar een door herinnering gekleurde conservatie voert.  


Disembodiment
Empty room
Evening
Old-Belchite
Windows
Dood van de kamerheer
De dood in het harnas
De ontdekking
Gezichten
Het huis als puzzel in Malte
Leegstand 1
Malte in de straat
Onderhoud
Ontmanteld huis
Rugzijde
Verleden
Ziekenzaal
Malte voor vitrine
Europa
Leegstand II


Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.