Skip to main content

Urban Trad

Urban Trad


Urban Trad is het geesteskind van de jonge Belgische componist Yves Barbieux. Yves had één grote wens… zijn muziek laten vertolken door verschillende artiesten met roots in de folk en traditionele muziek. Zijn doel? De naam van de groep spreekt voor zichzelf, deze traditionele en uit het volk geïnspireerde muziek verstedelijken en bekendmaken bij het grotere publiek dat meer vertrouwd is met de actuele, moderne techno sound.

Het verhaal van Urban Trad begint in juni 2001. De van oorsprong traditionele composities van Yves Barbieux worden in de Brusselse studio van Nicolas Vandooren van een modern arrangement voorzien. De meest gerenommeerde muzikanten uit de Belgische én internationale folkscene - van Tom Theuns (Ambrozijn) over Perry Rose en Ialma tot Hans Quaghebeur (Kadril) en Didier Laloy - leveren met plezier een muzikale bijdrage aan de eerste cd van Urban Trad.

Het resultaat ? One-O-Four, een dansbare cd vol melodieuze grootstadsfolk, verschijnt begin 2001 bij Universal en wordt meteen enthousiast onthaald door pers en publiek.

Urban Trad overtuigt niet alleen op cd, maar ook op het podium: de groep wordt even enthousiast onthaald op de festivalwei (o.a. Folk Dranouter) als in de culturele centra en al snel groeit Urban Trad uit tot een live-sensatie.

De zomer van 2002 betekent een nieuwe stap voor Urban Trad: een personeelswissel zorgt voor een meer ritmisch geluid, al blijft de typische Urban Trad-sound nog steeds diep geworteld in de traditie van de volksmuziek.

Eind april 2003 verschijnt het nieuwe album 'Kerua', opnieuw een prachtplaat vol dansbare en melancholische urban folk.

Het is op het Eurovisiesongfestival in Letland in mei 2003 dat Urban Trad de harten van het grote publiek verovert. “Sanomi”, een lied in een imaginaire (en dus universele) taal, behaalt een verrassende tweede plaats, met slechts twee punten minder dan de winnaar Turkije.

Als gevolg van deze fantastische prestatie, bleef het succes niet uit: meer dan 30.000 verkochte exemplaren van het tweede album “Kerua” (en van de single “Sanomi”) in België; de CD wordt uitgegeven in verschillende Europese landen en de concerten stapelen zich op in België en in het buitenland (Louisiana, Tsjechische Republiek, Nederland, Spanje,…)

De lente van 2004 betekent een nieuw keerpunt: de moderne ‘touch’ die het succes van de groep heeft bepaald blijft bewaard, maar voor het nieuwe repertoire is er niet enkel geput uit de Keltische muziek. Yves heeft nu zijn inspiratie gehaald uit de vier hoeken van Europa (Scandinavië, Frankrijk, Spanje, de Oost-Europese landen). De derde CD, waarvan de productie is toevertrouwd aan Simon Emmerson van de Engelse groep ‘Afro Celts Sound System’, is voorzien voor het einde van september 2004.




Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.