Skip to main content

Jan Kuijken

jan kuijken


Jan Kuijken is componist in residentie bij LOD sinds 2000. Binnen zijn muziektheaterwerk streeft hij naar een organische verwevenheid van zijn muziek met het spel van de acteur. Muziektheater, waarbij het één niet meer zonder het ander kan. Het vermengen van stijlen, het bezig zijn op verschillende terreinen is typisch voor Jan Kuijken.

Jan Kuijken is huiscomponist bij Het Muziek Lod.
Jan Kuijken (1964) komt uit een muzikale familie, en moest en zou muzikant worden. Hij studeert cello en piano aan de muziekacademie in Asse, maar heeft absoluut niet de ambitie een klassieke carrière uit te bouwen. Hij speelt in de meest uiteenlopende projecten: Urbanised van Luk Mishalle en Trevor Watts, Fukkeduk, De Oplosbare Vis van Peter Vermeersch en Josse De Pauw, The Sands of Time van Dick van der Harst, Passages van Kris Defoort en Fatou Traoré.

Daarnaast componeert hij ook zelf. Hij creëerde de muziek voor de cd 'Louise Avenue' ('Let's take one more') en voor de dansvoorstelling van Karin Vyncke Kreuset; voor deze laatste schreef hij ook de muziek van de dansvideo Tristitia, waarvoor hij in 1992 de 'Grand Prix International de Video-danse' in Parijs kreeg toegekend. Hij componeerde twee strijkkwartetten: één in opdracht van Kunstencentrum Vooruit en één in opdracht van het Quatuor Danel. Verder staan op zijn naam: de muziek van de dansvoorstelling Pictures, Pirates and Pickles en de Afscheidssymfonie voor het Oxalysensemble (kaderend in de voorstelling die Dirk Opstaele voor HETPALEIS realiseerde). In 2000 schreef hij in opdracht van het Ictus ensemble een partituur voor hun Silent Movies programma. Sinds 2000 is hij componist in residentie bij LOD. Les Taroupes (2000) was het eerste project in samenwerking met Karine Ponties. Eind vorig seizoen maakte hij opnieuw een compositie voor een dansvoorstelling van Karine Ponties: Capture d'un caillot. In seizoen 2001-2002 tekende hij voor De Overstroming, een muziektheaterproductie in een regie van Peter van Kraaij, naar een tekst van Peter Handke. Die vermenging van stijlen, het bezig zijn op verschillende terreinen is typisch voor Jan Kuijken.

Jan Kuijken blijft zoeken. Als één van de huiscomponisten van LOD kan hij zijn eigen parcours volgen. Muziektheater maken is een oud verlangen. Hij wil een voorstelling maken waarin zijn muziek organisch verweven is met het spel van de acteurs. Waarin het een niet meer zonder het ander kan. Op dezelfde manier werkt hij nu ook met dansers en choreografe Karine Ponties, voor wiens nieuwe solo Brutalis (Solo) hij de muziek schreef. Een dialoog van zijn muziek met theater en dans. Een zoektocht naar het punt waarop de verschillende talen aansluiting vinden. Voor zijn meest recente realisatie bij Lod, die Siel van die Mier (2004) werkte Jan Kuijken samen met Josse De Pauw en George Van Dam.

(info website Muziek Lod)




Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.