Skip to main content

Quatuor Dialogues

Quatuor Dialogues


Samenstelling: Vinciane Baudhuin (hobo, barokhobo), Annelies Decock barokviool, viool), Yun Kim (barokaltviool, altviool, barokviool), Ronan Kernoa (cello, barokcello, Bassede violon, violoncello piccolo)

Het quatuor Dialogues werd in 2010 opgericht door hoboïste Vinciane Baudhuin met de ambitie om het publiek het immense repertoire geschreven voor hobo en strijktrio tussen 1750 en 1820 te laten herontdekken. Hoewel vandaag nauwelijks gekend, vormde dit genre de essentie van de kamermuziek geschreven voor de klassieke hobo, een tweekleppig instrument dat de barokhobo opvolgde. Talloze componisten uit heel Europa wijdden zich aan het hobokwartet: W. A. Mozart, J. B. Vanhal, C. F. Abel, J. C. Bach, F. Krommer, F. Giardini, I. Pleyel, L. Massonneau,... De ‘gedialogeerde’ en ‘concertante’ kwartetten die zij schreven, bieden door hun bijzondere instrumentatie een verbazend rijk en origineel klankenpalet.

Het artistieke uitgangspunt van het ensemble wil zowel origineel als authentiek zijn. Het repertoire wordt volledig benaderd vanuit manuscripten en oude uitgaven, geanalyseerd vanuit het standpunt van achttiende-eeuwse documenten en traktaten, en gespeeld op historische instrumenten.

De leden van het quatuor Dialogues studeerden aan Koninklijk Conservatorium Brussel. Sinds het einde van hun studie leggen ze zich toe op de historische uitvoeringspraktijk en verlenen hun medewerking aan de meest gerenommeerde ensembles op dit gebied, zowel in België als in het buitenland (La Petite Bande, Ricercar Consort, Bach Concentus, Anima Eterna, Il Fondamento, les Muffatti, les Agrémens, Il Gardellino, Le Parlement de Musique, Bach Collegium Japan,...).




Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.