Skip to main content

An De Ridder

An De Ridder


Sopraan An De Ridder is in 2015-2016 geëngageerd in het Aalto Musiktheater in Essen, Duitsland. Ze zal daar Musetta in Puccinis La Bohème, Berta in Rossinis Barbiere di Siviglia, Vierte Magd in Richard Strauss’ Elektra, Princesse Clarisse in Prokofievs L’amour des trois oranges en Priesteres in Verdis Aida vertolken.

 An begon haar carrière op jonge leeftijd als laureaat van Kammeroper Schloss Rheinsberg waar ze haar eerste ervaringen opdeed als Anna Reich in Lustige Weiber von Windsor van Nicolai en Sandmännchen in Hümperdincks Hänsel und Gretel.

 Na haar debuut bij de Vlaamse Opera (nu Kunsthuis opera Vlaanderen) als Pamina in 2006 volgden rollen zoals Nanetta in Verdis Falstaff waarmee ze met Opera Zuid in verschillende Nederlandse theaters optrad. Ook Adèle in Johann Strauss’ Die Fledermaus werd een succes, eerst bij Zomeropera Alden Biesen en daarna in het Hessisches Staatstheater in Wiesbaden. Met European Opera Center toerde ze door Zuid-Europa als L’enfant in Ravels L’enfant et les sortilèges.

 Haar recente operarollen zijn o.a. Mimi in Puccinis La Bohème in Gent, de titelpartij in de operette Clivia in Brussel en Leuven en Blumenmädchen in Wagners Parsifal bij Kunsthuis opera Vlaanderen onder leiding van Eliahu Inbal en geregisseerd door Tatjana Gurbaca.

Vorig jaar was An repetitie-cover voor de titelpartij in Richard Strauss’ Daphne in De Munt. 

An was te zien en te horen in de live broadcasts van ‘Vrijdag van Vredenburg’ als Marguérite in Honeggers Jeanne d’Arc au bûcher onder leiding van chef-dirigent Markus Stenz en als sopraan-solo in Borodins Fürst Igor Suite met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Marin Alsop. 

Ze heeft verschillende rollen gezongen bij het Grachtenfestival in Amsterdam en Operadagen Rotterdam, waaronder Janthe in Marschners Der Vampyr en Marfa in Skupoy (De Vrek/Molière) van de Russische componist Pashkevitsh.

In het Concertgebouw Amsterdam zong ze Enone in Charpentiers La descente de l’Orphée aux Enfers in het kader van Operastudio Nederland en Pamina in Mozarts Die Zauberflöte voor de Robeco Zomerconcerten.

Ze werkte samen met orkesten zoals het Vlaams Radio Orkest onder de baton van Pietro Rizzo, het Brandenburgisches Orkest o.l.v. Heribert Beissel en verschillende keren met het Brabants Orkest, eerst onder leiding van Roberto Benzi en later met Ivan Anguélov. De sopraan-solo in de Mattheuspassie voerde ze uit met het Nederlands Symfonisch Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend. 

Naast opera en concerten zingt An ook recitals, o.a. in Bozar (Sunday Morning Concerts), Royal Philharmonic Hall in Liverpool, in het kader van de Britten-Pears Foundation in Aldeburgh en in 2014 een middagconcert rond Strauss’ Elektra voor Kunsthuis opera Vlaanderen.

Toekomstige engagementen zijn Ortlinde in Die Walküre (Wagner) in het Aalto Musiktheater in Essen, Micaela in Carmen (Bizet) voor Zomeropera Alden Biesen, vooraleer ze terugkeert naar het Aalto Musiktheater voor 5 rollen in 2015-2016. 



Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.