Skip to main content

Julien Keymolen


Julien Keymolen stamt uit een muzikale familie.
Op latere leeftijd  is hij begonnen met muziekstudies aan het Stedelijk Conservatorium te Leuven. Naast dwarsfluit, kamermuziek en koorzang werkte hij  het volledig theoretische programma af. Na de graad van uitmuntendheid ging hij zich nog verder bekwamen in koordirectie, instrumentenleer en ook in compositie.
Gedurende meer dan een decennium leidde hij een klein kamerensemble  en dirigeerde tevens het gemengd koor “Cantate Domino”  te Keerbergen.
Componeren was een jeugddroom naar het goede voorbeeld  van zijn nonkel “Pater Keymolen”, missionaris op Hawaï, die  veel muziek schreef voor de liturgie.

Uit de grote verscheidenheid aan composities blijkt de compositorische veelzijdigheid van Julien Keymolen.
Hij schreef o.a. werken voor piano, fluit, hobo, klarinet, trompet, harp, accordeon, gitaar en vele andere bezettingen, al dan niet in  combinatie met één of meerdere instrumenten. (zie zijn website)
Ook schreef hij diverse werken voor religieuze vieringen en een reeks religieuze liederen voor  meerstemmig gemengd koor.
Daarnaast staan talrijke composities voor gevarieerd samenspel, voor samenspel ten behoeve van diverse ensembles en voor concertband of harmonieorkest op zijn naam.

Eind 2009 werden er bij DMP reeds  meer dan 220  werken uitgegeven.

Julien Keymolen bezocht ook verschillende muziekacademies om te vernemen aan welke muziek er precies nood was.
Aan deze behoefte stemt hij een deel van zijn composities af. Meerdere directeurs noemen hem dan ook een “Academievriendelijk componist”.
Nu componeert hij duetten, trio’s, kwartetten en andere, voor blaasinstrumenten. Ze vormen bruikbare materie voor de lessen samenspel. Zijn muziek  is qua moeilijkheidsgraad, ontvankelijk of haalbaar voor de academiestudenten.
Andere partituren zijn afgestemd op hen die in hun vrije tijd met muziek bezig zijn.
Maar hij schrijft ook composities met een hogere moeilijkheidsgraad.



Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.