Skip to main content

Charles Dekeyser


Charles Dekeyser (°Gent, 1986), volgde zanglessen bij Martine Reyners en studeerde aan het Conservatoire Royal de Bruxelles bij bas-bariton Marcel Vanaud. In 2008 werd hij laureaat op het Concours National de Chant de Verviers - Prix Jacques Dôme en in 2010 verkreeg hij het certificaat ‘Laureaat van de Operastudio Vlaanderen, optie zang'. Nadien perfectioneerde hij zich gedurende vier jaar aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth onder leiding van José Van Dam, hij genoot hierbij van een beurs geschonken door Schelstraete Delacourt Associates nv.

Tijdens het seizoen 2015/2016 is Charles lid van de Operastudio van het Opernhaus Zürich.
In 2014 neemt hij deel aan de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang waar hij halve-finalist wordt.

Gedurende zijn opleiding volgt hij in België en het buitenland diverse masterclasses o.a. bij Graham Johnson, Helmut Deutsch, Sarah Walker, Micaela van Gegerfelt en Pietro Rizzo. Als laureaat van de Académie européenne de musique van het Festival Aix-en-Provence neemt hij deel aan masterclasses met Susanna Eken, Sarah Connolly en Jean-Yves Ruf. In 2013 wordt hij door ENOA (European network of opera academies) geselecteerd om deel te nemen aan workshops met Nelly Miricioiu aan de Latvian National Opera in Riga (Letland). In Snape Maltings in Aldeburgh (G.B.) volgt hij, in het kader van het Britten Pears young artist programm, masterclasses rond Schubert lieder bij Christoph Prégardien, Malcolm Martineau en Richard Stokes.

Hij neemt deel aan diverse scenische producties van de Operastudio Vlaanderen, waar hij onder meer de rol zingt van La Mort in La Mort au Bal Masqué van Brackx en van Melisso in Alcina van Haendel. Aan de Opera Royal de Wallonie en de opera van Rouen, zingt hij Sarastro in La Flûte Enchantée (Mozart). In 2010 debuteert hij bij de Vlaamse Opera met de rol van L'ombra di Nino in Semiramide(Rossini) In 2011 debuteert hij in De Munt met de rol van monnik in Les Huguenots( Meyerbeer) en met de rol van diener in Lulu (Berg). Op het Festival van Verbier 2014 zingt hij de rol van Don Fernando in Fidelio (Beethoven) en van Brander in La Damnation de Faust (Berlioz). Aan de Vlaamse Opera werkt hij mee aan <3RT2GET, een opera productie rond Mozart/Da Ponte. Aan het Opernhaus Zürich debuteert Charles in de rollen van Philidels Geist en de Waldgeist in King Arthur (Purcell) en van de arts in Pelléas ét Mélisande (Debussy). Hij treedt op met vermaarde dirigenten als Marc Minkowski, Charles Dutoit, Alberto Zedda, Ludovic Morlot, Sir Christopher Warren Green, Giovanni Antonini, Erik Van Nevel, Christian Arming, Herve Niquet, Laurence Cummings, Almo Volmer, Alain Altinoglu e.a.

Charles ontwikkelt tevens een grote affiniteit voor het oratorium en het Lied-repertoire. Zingt als solist o.a. met pianist Dmytro Sukhovienko (Bozar Brussel, Euterpe Kortrijk). Nog voor Euterpe zingt hij een recital met pianiste Stephanie Proot. In diverse concerten zingt hij de basrol, o.a. in Dixit Dominus van Händel; Mélodies Russes in het M.I.M.; Kamermuziekconcerten rond J. Brahms; Requiem van Mozart; Juanelo, het Charles V oratorio van Brossé; C'est moi le monstre (Muziektheaterproject P.Platel, Festival van Vlaanderen); Messa di Gloria van Donizetti; Die Schöpfung van Haydn; La Petite Messe Solennelle van Rossini, de Messiah (Händel) enz. Met Les Musiciens du Louvre zingt hij voorjaar 2012 de Mattheuspassie van Bach in diverse grote Europese concertzalen, uitvoeringen waarmee hij zich nadien ook kan laten horen op het Festival van Beaune, het Festival Ré Majeure ( Ile de Ré) en de Köthener Bachfesttage.

In 2013 zingt Charles op het Galaconcert solisten Muziekkapel Koningin Elisabeth de Messe nr 1 van Schubert, met het Nationaal Orkest van België (Bozar, Brussel). Daarna toert hij met Les Musiciens du Louvre in Japan en verschillende Europese concertzalen, met op het programma de Messe en ut van Mozart en Bach cantates. Opnieuw met Marc Minkowski zingt hij nadien Huit scènes de Faust van Berlioz (MC2, Grenoble). Aan de Vlaamse Opera zingt hij Scènes uit Faust samen met sopraan Liesbeth Devos en Lucal Blondeel, pianist.

Op het Festival de Wallonie participeert hij in het concert l'Amour à la Chapelle, l'amour dans la musique, samen met solisten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Met Les Musiciens du Louvre zingt hij de H-moll Messe van Bach te Essen, Amsterdam en Lausanne. Uitvoering die hernomen wordt in Wenen maart 2014. Hij vertolkt de rol van Paulus in Paulus ( Mendelssohn), met de Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio koor (Flagey,Brussel). Samen met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège en het Collegium Vocale Gent zingt hij de basrol in Grosse Messe( Mozart). In de Munt zingt hij met het Symfonieorkest van de Munt de baspartij in een concertante uitvoering van Pulcinella (Stravinsky), uitvoering die hernomen wordt tijdens het Kerstconcert 2013 op het Koninklijk Paleis. Met het Nationaal Orkest van België, José Van Dam en solisten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth zingt hij op het Prelude concert Jose Van Dam and You (Bozar,Brussel). Ter gelegenheid van een Hommage aan Gerard Mortier zingt Charles in de Vlaamse Opera 'Lieder von Mahler'. Voor Gent Festival van Vlaanderen 2014 verzorgt hij tijdens de slotavond OdeGand by Night het romantisch recital Nacht und Traüme. Als laureaat van het SWUK 2015 realiseert hij de opname van de CD To the Music/An die Musik. Nog in 2015 debuteert hij met het GOV in de rol van Christus in de Mattheuspassie (J.S.Bach) en zingt hij in Madrid het Requiem van Mozart met het Orquesta Y coro Nacionales de España. Tijdens de Mozartwoche 2017 in Salzburg zal Charles o.l.v.Marc Minkowski de basrol zingen in het Requiem van Mozart.




Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.