Skip to main content

Jambangle

Jambangle (150x150)


De voorloper van Jambangle was een anarchistisch jazzcollectief ‘Birth of a Monday Night Orchestra?’, een initiatief van Mattias Laga. Dit ensemble van 12 jazzmusici werd in Gent enthousiast onthaald en speelde een seizoen lang regelmatig op maandagavond in het damberd. Op één van deze maandagavondsessies ontmoetten ze Karel Van Marcke. De ‘Birth on a Monday Night Suite’ die hij daarna schreef, werd op de Gentse Feesten in 1998 (Sint Jacobs) gecreëerd met leden van het ter ziele gegaan collectief, aangevuld met studenten uit diverse conservatoria. De uitnodiging om op Parkjazz Kortrijk (01/07/2000), Beleuvenissen (14/07/2000) en Jazz in’t Park te Gent (19/08/2000) met eigen creaties naar buiten te komen, was de aanzet voor een nieuwe samenwerking onder de naam Jambangle De componist Karel Van Marcke werd begin 2000 bij Jambangle betrokken met de vraag zijn composities uit 1998 te mogen opnemen in het repertoire. Hij constateerde echter dat zijn schrijfstijl een hele evolutie had doorgemaakt, en stelde voor nieuw werk te schrijven. Dit was het begin van een zeer nauwe samenwerking. Karel schreef op enkele maanden tijd acht nieuwe composities en nam ook de muzikale leiding op zich. Jazz orkesten hebben Karel Van Marcke steeds geïntrigeerd. Ze bieden de componist een enorm klankenpallet. Om voor een ensemble als dit te kunnen schrijven is er veel inzicht en ervaring vereist, en bovendien is het nodig de musici goed te kennen. De muzikanten hebben elk een eigen klank, speelstijl en persoonlijkheid. Het leren kennen van de sterke en unieke kanten van elke muzikant geeft een componist en dirigent de kans om een werkelijk uniek ensemble te vormen. In de schrijfstijl van Karel Van Marcke blijft het contact met de musici en het publiek belangrijk. Karel wil dat de musici plezier en voldoening beleven aan het uitvoeren van de composities. De combinaties van verschillende stijlen (jazz, fusion, freejazz, avantgarde, klassiek, etnische muziek,…), complexe ritmes (aksak-ritmen, polyritmiek) en verschillende tonaliteit (modi, symmetrische toonladders, Oosterse toonladders) hoeft voor de musici en de luisteraar niet te resulteren in zwaar te verteren muziek. Karel Van Marcke heeft in zijn composities een lange evolutie gemaakt. Hij zoekt naar een eigen stijl, uitgaande van muziek waar hij zelf van geniet, het bestuderen van diverse stijlen, en het zoeken naar een natuurlijke manier om verschillende compositietechnieken te integreren. Hierdoor slaagde Karel erin los te breken uit een compositorisch cocon, gevormd door vele jaren studie aan het muziekconservatorium, en zich vrij te bewegen in een open wereld van muzikale kennis. “Omwille van de reputatie van de muzikanten, de inspanning van Karel Van Marcke om een eigen repertoire te schrijven voor het orkest en het voornemen om minder traditionele jazzpaden te bewandelen”, bracht de Beoordelingscommissie voor de Muziek en de administratie Cultuur een positief advies uit over de subsidieaanvraag. Dit gaf Jambangle de mogelijkheid een reeks promotieconcerten af te werken in het voorjaar 2001 en na het concert op de radio Klara-dag in Hasselt werden de eerste contacten gelegd met de organisatoren van de Jazzlabs. Een eerste CD kwam uit in samenwerking met Radio Klara bij Baltic begin mei 2002 en werd positief onthaald. Productie : Michel Bisceglia. Bezetting: Fabrice Alleman: sopraansax, klarinet Frank Vaganée: alto sax Nicolas Kummert: tenor sax Jan Verstaen: bariton sax Laurent Blondiau: trompet Jeroen van Malderen: trompet Marc Godfroid: trombone Jan De Backer: trombone Jo Mahieu: gitaar Bart Quartier: rhodes Wouter Berlaen: electrische bas Teun Verbruggen: drums Karel Van Marcke: piano, rhodes Michel Bisceglia: piano, rhodes Matthias Laga: klarinet & basklarinet Jozef Dumoulin: piano Frederic Heirman: trombone Sam Versweyveld: trompet




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.