Skip to main content

Ensor Strijkkwartet

Ensor Strijkkwartet


Het strijkkwartet profileert zich als een ensemble dat de hele strijkkwartetliteratuur van classicisme tot hedendaags wil vertolken.

Samenstelling: Eric Robberecht (viool), Francis Reusens (viool), Frans Vos (altviool), Steven Caeyers (cello).

Het Ensor-strijkkwartet werd in 1990 opgericht. De leden  hadden toen reeds een jarenlange samenwerking achter de rug. Na twee jaar intens musiceren nam het strijkkwartet deel aan de ‘Brahms-Masterclasses’ te Antwerpen en werd er opgemerkt door het  Melos-strijkkwartet uit Stuttgart. Deze meesters in de kwartetkunst engageerden zich meteen om het  kwartet verder te begeleiden in hun carrière. Zij nodigden hen uit naar Stuttgart alsook voor hun internationale strijkkwartetcursus te Blonay (Zwitserland).  Daarnaast vervolmaakte het Ensor-strijkkwartet zich bij het Cleveland- en Emerson strijkkwartet.

Het Ensor-strijkkwartet profileert zich als een ensemble dat de hele kwartetliteratuur van klassiek tot hedendaags wil vertolken. De samenwerking met gerenommeerde musici (Roel Dieltiens, Frank Braley, Raphaëlla Smits…)vormt een belangrijk aspect in de programmatie.

Ook op de internationale podia  heeft  het Ensor-strijkkwartet  een goede reputatie verworven, met een opgemerkt debuut voor de Nederlandse radio in het Concertgebouw te Amsterdam,  de uitvoering van het strijkkwartet van E. Knapik in een dansproductie van Jan Fabre in het ‘Thêatre de la Ville’ te Parijs, een optreden in het Beethovenhuis te Bonn en verder concertreizen door Nederland (Hugo Claus) Italië, Zwitserland, Frankrijk…

Het Ensor-strijkkwartet bracht reeds enkele CD’s op de markt, waaronder de opname van een  strijkkwartet van Henry Vieuxtemps  en het pianokwintet van César Franck met pianiste Eliane Rodriques   lovend onthaald werd. Met een live-opname van  twee  Beethoven strijkkwartetten wil het Ensor-strijkkwartet zijn affiniteit met deze componist onderstrepen.

Op verzoek van Het Ensor strijkkwartet schreef Dimitri Verhulst in 2009 zeven korte verhalen geïnspireerd op de zeven laatste zinnen die Christus aan het kruis sprak. Het ensemble wilde ‘Die Sieben Letzten Worte van Joseph Haydn loskoppelen van het religieuze gegeven. Verhulst benaderde de zinnen vanuit de dagelijkse realiteit. Het resultaat van dit project resulteerde in een juweel van een lees- en luisterboek (uitg. Contact Nederland).




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.