Skip to main content

Moniek Darge

Moniek Darge


Moniek Darge werd in 1952 geboren te Brugge, waar ze tot in 1966 aan het Muziekconservatorium muziektheorie en viool studeerde. In 1973 beëindigde ze de opleiding schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (K.A.S.K.) te Gent. Naast kunstgeschiedenis en oudheidkunde, volgde ze ook nog filosofie en moraalwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Gent. Op artistiek vlak is Moniek Darge hoofdzakelijk actief als componist, violist en performer. “Soundscapes” (klankschappen) en live-art performances behoren tot haar specialiteit. Daarin worden zowel visuele als muzikale aspecten met elkaar verweven. Sinds 1970 vormt ze samen met Godfried Willem Raes het intussen internationaal bekende Logos Duo. Als medebeheerder van Stichting Logos brengt zij het Logos Duo niet alleen op Europese podia, maar ook naar Noord- en Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, Afrika en Azië. Ook heeft ze zich sinds 1970 toegelegd op interactionele vioolimprovisaties. Samen met Karin De Feyt (dwarsfluit), Nicole Ledegen (stem), Ann Vancoillie (viool) en Francesca Verbauwhede (viool), richtte ze daartoe in 1994 de Logos Vrouwen op. Dit ensemble zorgt voor improvisaties voor een bezetting van stemmen, viool, Malische vedel, dwarsfluit en lichaamsexpressie. Tevens is Darge lid van het Logos Ensemble dat ondermeer instond voor de uitvoering van Raes’ muziektheaterproductie Mach 96 en Rooie Niki, een straatopera waarin zij in 1998 de hoofdrol vertolkte. Verder bouwt ze licht- en klanksculpturen, installaties en muziekinstrumenten. Sinds vele jaren werkt ze aan een collectie alternatieve muziekdozen. Volgens Darge vertellen deze dozen een poëtisch audio-visueel verhaal met als ingrediënten zachte geluiden, subtiele lichtreflecties en bevrijdende humor. Bij de (nog) lege dozen kiest ze de meest geschikte geluiden. Naast de vele prijzen en onderscheidingen kreeg zij in 1997, met het Logos Duo, de titel van Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen.

Tussen 1970 en 1980 was Darge medeorganisator van tien mixed-media festivals. Ze nam dan ook bij die gelegenheden het initiatief om “Sonomobiel”-tentoonstellingen op te richten onder andere in de K.A.S.K. en het Museum voor Hedendaagse Kunst Te Gent. In 1992 organiseerde ze het Japanse Performance Festival in Gent en sinds 1993 een jaarlijks Internationaal Vrouwenfestival, met als doel jonge Vlaamse componisten, performers en uitvoerende musici in contact te brengen met hun buitenlands vrouwelijke collega’s. Kunstzinnige bijdragen (poëzie, partituren en tekeningen), journalistieke en literaire essays verschijnen ook regelmatig.

Daarnaast is Darge ook hoofdredacteur van het Logos-Blad. Naast haar organisatorische activiteiten, doceert Moniek Darge momenteel etnische muziek, kunstgeschiedenis en projectseminaries, vooral over de beeldende kunst en muziek aan de K.A.S.K. en het Koninklijk Conservatorium in Gent, beide gefusioneerd tot Hogeschool Gent. Als gastdocent geeft ze voordrachten in Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland.

Selectieve bibliografie
- M. DELAERE, Experimentele muziek, in Nieuwe Muziek in Vlaanderen, uitgegeven door M. DELAERE, Y. KNOCKAERT en H. SABBE, Brugge, 1998, p. 86-92

Werken & werklijst: www.logosfoundation.be
Werkbesprekingen: www.matrix.mu


Discografie (selectie)




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.