Joris Verdin
Joris Verdin is organist en musicoloog. Vanuit deze dubbele achtergrond komt de grote voorkeur voor wederuitvoering van vergeten muziek uit alle stijlperioden, naast creaties van hedendaagse werken. Hij doceert aan de Artesis Hogeschool te Antwerpen (Conservatorium) en aan de Universiteit Leuven. Joris Verdin heeft een internationale reputatie als specialist van de negentiende-eeuwse harmoniumliteratuur. Hij werd door de Gesellschaft der Musikfreunde in Wien gevraagd om de restauratie van de “harmoniumvleugel” van Franz Liszt artistiek te begeleiden en het instrument opnieuw aan het publiek voor te stellen. Master classes, uitgaven en wetenschappelijke artikels vormen een belangrijk element in de huidige activiteiten, met onder meer de publicatie van de volledige harmoniumwerken van César Franck en een handboek voor harmoniumspel. Zijn artikels over de uitvoering van orgelwerken verschenen onder andere in Het Orgel (NL), Ars Organi (D), The Diapason (US), La Tribune de l’Orgue (CH), ROC Bulletin (JP), L’Orgue (F).
Zijn discografie omvat een veertigtal CD’s met muziek van de 16e tot de 20e eeuw. Zo werd zijn opname van César Francks orgelwerken bekroond met de “Evènement du mois” door het Franse blad Diapason. In 2007 heeft Fondation Royaumont (Frankrijk) hem aan gezocht voor een permanent project van professionele vorming onder de naam “Voix Célestes”, een onderzoeksprogramma naar de uitvoering van 19e eeuwse Franse muziek. Joris Verdin is ook als componist bedrijvig, een deel van zijn werken zijn op CD verschenen in 2002. De Spaanse stad Torre de Juan Abad (Ciudad Real) heeft Joris Verdin in 2003 aangesteld als ere-organist van het historische orgel van Gaspar de la Redonda uit 1763. Sinds 2005 is hij regelmatige gast van de Eastman School of Music, Rochester NY. Zijn compositie “Fantasia un poco como una batalla” werd door Doblinger -Wien geselecteerd in de “Nuovi Fiori Musicali 2010”, een verzameling nieuwe muziek met composities uit Europese landen. In mei 2011 kreeg hij de "Preis der deutschen Schallplattenkritik". In maart 2012 kreeg zijn opname van Lefébure-Wely's Suites pour Harmonicorde de "Diapason d'Or". De "American Record Guide" van november 2011 zegt het zo: "Verdin, the apparent Dean of harmonium players, certainly knows how to get the most from the harmonium". In September 2012 kreeg de opname met orgelmuziek van Willaert, in samenwerking met de Capilla Flamenca, een "Choc de la Musique", "Diapason d'Or",“Klara Prijs” and Cecilia prijs. 2014: "Diapason d'Or" voor de "Guide des Instruments de Musique" in samenwerking met musici van het Ricercar Label. 2015: “Preis der deutschen Schallplattenkritik” voor de DVD César Franck, Father of the Organ Symphony, met een substabtiële bijdrage van Joris Verdin over 19e eeuwse uitvoeringspraktijk; artistiek directeur van de Gothenburg International Organ Academy.