Skip to main content

Anja Van Engeland

Anja Van Engeland


Anja Van Engeland behaalde in 1999 met grootste onderscheiding het diploma “Meester in de muziek “ voor zang bij Dina Grossberger aan het Lemmensinstituut te Leuven. Nadien specialiseerde zij zich in zang en opera bij Lucienne Van Deyck en Guy Joosten aan het Antwerpse Conservatorium en in de Opera Studio Vlaanderen. Anja Van Engeland volgde masterclasses bij o.a. Cyndia Sieden, Mia Besselinck, Ann Rachel-Morgan, Robert Alderson, Mary Brennan, Suzanne Eken en Helmut Deutsch.
Aanvankelijk vertolkte ze rollen als Clorinde (La Jolie parfumeuse/Offenbach), Giacinta (La Finta Semplice/Mozart), Juliette (Romeo & Juliette/Gounod), Amor (Orfeo ed Euridice/Gluck) en Mme Silberklang (Der Schauspieldirektor/Mozart).

Na haar studies aan de Opera Studio Vlaanderen kreeg ze aanbiedingen om volgende rollen te zingen: Sophie Scholl (Die weisse Rose/Udo Zimmerman), Leila (Les Pêcheurs de Perles/Bizet), Elvira (I Puritani/Bellini), Eerste dame en Koningin van de nacht (Zauberflöte/Mozart), Mimi (La Bohème/Puccini), Elvire (La Muette de Portici/Auber), Aennchen (Freischütz/Weber) en Ophelia (Hamlet/Thomas).

In 2000 won Anja de aanmoedigingsprijs van de stad Lommel. Twee jaar later, naar aanleiding van haar beloftevolle prestatie tijdens het beroemde Belvédère-Concours in Wenen, kreeg ze een bijzondere opera-coaching en werden haar diverse rollen aangeboden.

Ook als concertzangeres is Anja Van Engeland een graag geziene gaste. Zo vertolkte ze de sopraanpartijen in “Der Tod Jesu” (Carl Heinrich Graun), het “Stabat mater” van Pergolesi, de “Cantate 137” van JS Bach, “In exitu Israel” van Jan Dismas Zelenka, “Laetatus sum” van Scarlatti, het "Magnificat" van Vivaldi en het Te Deum van Antonio Caldara. Samen met het Symfonieorkest van Vlaanderen o.l.v. David Angus, vertolkte ze de “Nursery Songs” van Piet Swerts. In het kader van het Mozart-jaar vertolkte ze ondermeer Mozarts Mis in c klein in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel.
Anja Van Engeland trad o.l.v. Theodor Guschlbauer met het Nationaal Orkest van België én met het Vlaams Radio Orkest op en samen met deFilharmonie werkte ze mee aan een programma in de Singel. Meer recent zong ze met het Brussels Philharmonic (olv Hervé Niquet) in Debussy’s “L’Enfant prodigue” en “Le Gladiateur”, en verleende ze haar medewerking aan een concert met Vaughan Williams “Sea Symphony” in het PSK. Op uitnodiging van de Brussels Choral Society was ze voor het eerst te horen in de sopraanpartij in Verdi's Requiem (PSK, Brussel).




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.