Skip to main content

Claire Chevallier

Claire Chevallier


Uitstekend pianoforte speler met een verregaande technische kennis van historische klavieren en pianoforte-technieken.

De Franse pianiste Claire Chevallier studeerde piano aan de conservatoria van Nancy, Strasbourg (Hélène Boschi) en Parijs (Bruno Rigutto), gecombineerd met haar klassieke studie Baccalauréat wiskunde en fysica.
Nadien vervolgde ze haar muzikale opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jean-Claude Vanden Eynden en Guy Van Waas, waar zij een eerste prijs piano en kamermuziek behaalde.

Tijdens haar studies raakte ze via een masterclass bij Jos van Immerseel gefascineerd door de pianoforte. Ze begon zich toe te leggen op de historische achtergrond en de evolutie in de ‘bouw’ van de pianoforte en bestudeerde autodidactisch gedurende jaren de specifieke eigenschappen en vereisten in onderhoud (stemmen, snaren, etc) van het instrument. Op die manier ontwikkelde ze een verregaande kennis van historische klavieren als pianoforte-specialiste en als pianiste.
Als musicus-onderzoeker legt ze een eigen verzameling Franse historische klavieren aan gebouwd tussen 1842-1920.

In 1996 werd Claire Chevallier door het befaamde dansgezelschap Rosas uitgenodigd om samen met het orkest Anima Eterna de muziek te verzorgen tijdens een dans- en muziekperformance rond concertaria’s van Mozart. Deze productie deed alle grote Europese podia aan waaronder London, Royal Festival Hall, Brussel, de Muntschouwburg, Dresden Staatsschauspiel e.a.
Sindsdien treedt ze regelmatig op als soliste of chambriste in Europa en Japan in concerthuizen als Cité de la Musique te Paris, Académies musicales de Saintes, Concertgebouw Amsterdam, Vredenburg Utrecht, Bremen en Tokyo Ueno College. In België was ze te gast bij o.m. BOZAR Brussel, in het Kaaitheater, Concertgebouw van Brugge, het Festival van Vlaanderen, Concerten Oude Muziek in Antwerpen en het Festival Oude Muziek te Brugge.

Claire Chevallier wordt regelmatig uitgenodigd om lezingen te geven rond de geschiedenis en de techniek van de pianoforte: o.a. CNSM Paris en Lyon, Cité de la Musique Paris, EPTA België, ‘Conferentie Cultureel Erfgoed’ Ministerie van Cultuur van de Vlaamse Gemeenschap.

Sinds 2001 doceert ze aan het Koninklijk Conservatorium te Gent waar zij haar studenten de specifieke vaardigheden aanleert voor het stemmen van historische klavieren. Sinds 2004 is ze docente pianoforte aan het Conservatoire Royal de Bruxelles.

In 2003 nam ze samen met de tenor Jan van Elsacker een cd op met liederen en pianoforte solowerken van Schumann in een productie van Radio Klara.
Op het label Zig-Zag Territoires verscheen 'Pièces à deux pianos', een cd die zij opnam samen met Jos van Immerseel. Hierop spelen zij samen werken van Franse componisten zoals Saint-Saëns, Franck, Infante en Poulenc. Deze opname werd unaniem gelauwerd en ontving een “Diapason d’or”.
In september 2006 verscheen er een bijzondere opname van Ravels grootste orkestwerken en het 'Concerto pour la main gauche' (Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel) bij Zig-Zag Territoires. Voor de opname van het concerto bespeelde ze haar eigen concertvleugel Erard uit 1905.

Haar bijzondere interesse voor de verschillende kunstdisciplines heeft de laatste jaren ook geleid tot een samenwerking met dans-, theater-, filmkunstenaars en beeldende kunstenaars zoals Wayn Traub, Rudolf Mestdagh, Josse de Pauw, David Claerbout, Benoît Van Innis, Ann Teresa de Keersmaeker (Rosas), José Navas ( Compagnie Flak, Montréal, Canada)....

Een nieuw project rond Poulenc vond plaats in 2008: een frisse uitvoering van ‘Babar' van Poulenc in combinatie met ‘le Fils des Etoiles' van Satie, in samenwerking met schilder tekenaar Benoît ( productiehuis Transparant).

Claire treedt sinds kort op in trioverband met Vincenzo Casale (klarinet) en Sergei Istomin (cello).



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.