Skip to main content

Claire Chevallier

Claire Chevallier


Uitstekend pianoforte speler met een verregaande technische kennis van historische klavieren en pianoforte-technieken.

Franse pianiste Claire Chevallier ( gebaseerd in Brussel) is in heel Europa een veelgevraagde artieste voor solorecitals, kamermuziekconcerten, en concerti’s met orkest. Gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk  wordt deze pianiste gelauwerd, zowel voor haar concerten als voor de opnames waarmee ze regelmatig internationaal in de prijzen is gevallen. Als musicus- onderzoeker begon ze haar eigen verzameling historische klavieren, die ondertussen 6 vleugelpiano’s bevat en de tijdspanne 1842-1920 bestrijkt.

Claire Chevallier studeerde piano aan de conservatoria van Nancy, Strasbourg ( Hélène Boschi), en Paris ( Bruno Rigutto) gecombineerd met haar klassieke studie Baccalauréat wiskunde en fysica. Nadien vervolgde ze haar muzikale opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jean-Claude Vanden Eynden en Guy van Waas, waar zij een eerste prijs piano en kamermuziek behaalde. Tijdens haar studies al raakte ze via een masterclass bij Jos van Immerseel gefascineerd door de pianoforte. Ze begon zich toe te leggen op de historische achtergrond en de evolutie in de ‘bouw’ van de pianoforte en bestudeerde gedurende jaren de specifieke eigenschappen en vereisten in onderhoud ( stemmen, snaren, etc) van het instrument.

Ze treedt regelmatig op als soliste of chambriste in Europa waaronder Cité de la Musique te Paris, Académies musicales de Saintes, Concertgebouw Amsterdam, Vredenburg Utrecht, Netwerk Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Sanssouci Potsdam, Brühl Schloss Konzerte, Frankfurt Alte Oper, Mozarteum Salzburg, Musikfestspiele Bremen. In Belgïe was ze te gast bij o.m. BOZAR Brussel, Kaaitheater Brussel, Klara Festival Brussel, Concertgebouw Brugge, MA Festival Brugge, Handelsbeurs Gent, Festival van Vlaanderen Gent, AMUZ Antwerpen…

In 2007 en 2009 is zij lid van de Jury voor het Internationale Wedstrijd Pianoforte georganiseerd door het MA Festival Brugge. In 2014 is zij ook lid van de jury voor de International Liszt Competition Utrecht.

Sinds 2004 is ze docente pianoforte aan het Conservatoire Royal de Bruxelles.

Haar solo-opnames zijn aan Satie ( Zig-Zag- Outhere) en Liszt (Dolce Volta- Harmonia Mundi) gewijd .
In duo (twee piano’s en vierhandig) met Jos van Immerseel heeft ze verschillende CD’s opgenomen: ‘Pièces à deux pianos’ (Saint-Saëns, Franck, Poulenc, Infante), ‘Suites’ van Rachmaninoff , vierhandige Schubert meesterwerken bij de box ‘Schubertiade’ ( Outhere) . Als solist met Anima Eterna Brugge heeft ze het ‘Concerto pour la Main gauche’ van Ravel en het ‘Concerto voor twee piano’s’ van Poulenc opgenomen ( Outhere).

Haar bijzondere interesse voor de verschillende kunstdisciplines heeft de laatste jaren ook geleid tot een samenwerking met dans-, theater-, filmkunstenaars en beeldende kunstenaars zoals Wayn Traub, David Claerbout, Anne Teresa de Keersmaeker ( Rosas), Josse de Pauw, Benoît Van Innis, Jan Decorte. Binnenkort samen met Claron mac Fadden werk ze rond Mata Hari voor Transparant Muziektheater productiehuis.

Sinds 2013 heeft Claire zich verdiept in de Russische pianomuziek van eind 19e eeuw. Ze speelt Moussorgski op een Becker, 1875 van St-Petersburg en kamermuziek van Tchaikovski samen met Martin Reimann (viool) en Sergei Istomin ( cello).


Discografie (selectie)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.