Skip to main content

Katrien Baerts

Katrien Baerts


Het opkomende talent van de jonge sopraan Katrien Baerts ontkiemde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, waar ze een master in zowel viool als zang behaalde. Nadat ze met grote onderscheiding afstudeerde werd ze geëngageerd door de Dutch National Opera Academy te Amsterdam. Hier vertolkte ze rollen als Despina in Cosi fan tutte (Mozart), Annio in La clemenza di Tito (Mozart), Miss Wordsworth in AlbertHerring (Britten) en Amore en Valletto in L'incoronazione di Poppea (Monteverdi). Verdere rollen omvatten Stimme des Falken, Huter der Schwelle en 1e Dienerin in Die Frau ohneSchatten (Strauss) en Loevendie’s opera The Rise of Spinoza in de ZaterdagMatinee, Amina in La Sonnambula (Bellini), Johanna II in Rage d'Amours (Zuidam) en de veelgeprezen titelrol van de wereldpremière van Suster Bertken (Zuidam – CD bij Attacca), hernomen tijdens het Holland Festival 2013 in regie van Pierre Audi. In 2015 maakte Katrien Baerts haar debuut bij De Nationale Opera en het KCO in Lulu (Berg).

 

Katrien werkte samen met dirigenten als Jonathan Berman, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Jakub Hrůša, Vladimir Jurowski, Oliver Knussen, Henrik Schaefer, Etienne Siebens en Otto Tausk. Ze ontving verschillende prijzen en behaalde op de Koningin Elisabeth Wedstrijd voor zang in 2011 een plaats in de halve finale. Haar concertrepertoire omvat onder meer het Weihnachtsoratorium (Bach), Te Deum (Dvořak), VěčneEvangelium (Janaček), Akhmatova Lieder (Kurtag), Trois poemes de Stephane Mallarmé (Ravel) de McGonagall-Lieder (Zuidam – CD bij Challenge Records) en de wereldpremière van Canciones del Alma en Requiem (Zuidam – DVD bij Challenge Records). In juni 2014 verscheen een haar gelauwerde opname met Het Collectief o.l.v. Reinbert de Leeuw, van de Sieben frühe Lieder (Berg) en de Maeterlinck Lieder (Zemlinsky) bij Fuga Libera.

 

Sinds 2006 geeft Katrien regelmatig recitals met pianist Bart Verheyen. Samen werden ze geselecteerd voor deelname aan de internationale liedmasterclasses van Udo Reinemann met gastprofessoren als Helmut Deutsch, Julius Drake, Roger Vignoles en Edith Wiens. Op hun repertoire staan zowel bekende liederen als ook zelden uitgevoerde cycli zoals Harawi van Olivier Messiaen en het programma 'In Exile', waarin liederen van componisten die omwille van het Naziregime naar Amerika vluchtten, centraal staan.

 

Hoogtepunten in 2015-16 waren een grote Nederlandse tournee met de productie Koeien van Mischa Mengelberg, een herneming van Gandari met Ensemble Modern in Frankfurt. Bij de philharmonie zuidnederland soleerde zij in Mendelssohns Lobgesang en met het Radio Filharmonisch Orkest zingt zij Goebaidoelina’s O komm, Heiliger Geist in de Vrijdag van Vredenburg. 

 

Komend seizoen zal Katrien Baerts met Operahuis LOD zingen in een productie van The House of the Sleeping Beauties in Japan, zingt zij Brittens Les Illuminations in Zwitserland en treedt zij op met o.a. het Royal Northern Sinfonia, Klangforum Wien, Nederlands Kamerorkest, Residentie Orkest en zingt ze met Asko|Schönberg op de Ruhrtriennale. Daarnaast zingt Katrien Baerts met Nieuw Amsterdams Peil, het Ferschtman Trio en diverse liederenprogramma’s in binnen- en buitenland




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.