Skip to main content

Heleen Van Haegenborgh

vanhaegenborgh


Heleen Van Haegenborgh is pianiste, componiste, improvisator en performer. In 2004 studeerde ze af als pianiste aan het conservatorium van Gent, waar ze les kreeg van Claude Coppens en Daan Vandewalle. Voor haar afstudeerproject ging Van Haegenborgh aan de slag met de  Song Books  (1970) van John Cage en onderzocht hoe ze deze theatrale regieaanwijzingen kon omzetten naar muzikale handelingen. Dit onderzoek, dat ze samen met fotografe Katrien Vermeire verder verdiepte, betekende voor de jonge pianiste de eerste stap richting zelf creëren. Die eerste prikkel leidde vanaf 2006 tot het schrijven van eigen composities en in 2015 startte Van Haegenborgh haar opleiding in compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. 

De improvisatielessen van Godfried-Willem Raes aan het conservatorium van Gent hadden een sterke invloed op Van Haegenborghs muzikale ontwikkeling. Improvisatie werd een middel om een gemeenschappelijke taal te vinden in samenwerkingen met muzikanten uit andere genres. De eerste stappen in die richting waren samenwerkingen opgezet door kunstencentrum Vooruit met o.a. guzheng-speelster Wu Fei en Erdem Helvagioglu in het kader van respectievelijk ‘Peking Express’ en ‘Istanbul Ekspres.’ Sinds 2015 vormt ze een duo samen met jazzpianist Christian Mendoza, waarmee ze in 2017 de plaat  Copper  uitbracht. 

Creëren, componeren, improviseren en uitvoeren vloeien dus samen. Naast een aantal eigen composities, voerde Van Haegenborgh tussen 2007 en 2011 werken uit van James Tenney, George Crumb, John Cage, Alvin Lucier, Peter Garland, Morton Feldman en Thomas Smetryns. Als pianiste speelde ze ook mee in een aantal muziektheaterproducties van LOD, onder meer in  Vader, moeder ik & wij  uit 2011 met muziek van Dominique Pauwels. 

Als creator werkt Van Haegenborgh zelden alleen, ze omringt zich steeds met andere muzikanten, maar ook met beeldende kunstenaars, filmmakers en theatermakers. Ze ging reeds talloze samenwerkingen aan, die haar als componiste hebben gevormd. Zo creëerde ze filmmuziek voor Jasper Rigole, maakte in 2010 een concerttour door China met guzheng-speelster Wu Fei in het kader van ‘Ghent Unesco, City of creative music’ en werkte samen met Jürgen De Blonde en jazzmuzikanten Lander Gyselinck en Kristof Rosseeuw. In 2017 schreef ze  Index  voor de historische instrumenten van het Ijslandse ensemble Nordic Affect in opdracht van Transit Festival en bouwde ze samen met Nu Architecten een luistermaquette voor het Concertgebouw Brugge. Sinds 2005 geeft ze les aan de Muziekacademie Deinze.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.