Skip to main content

Ann Fierens

Ann Fierens


Bij het afronden van haar opleiding aan de Hogelschool voor de kunsten te Utrecht , was de harpiste Ann Fierens overtuigd haar orkestwerk verder te zetten. Wanneer ze de voortgezette muziekopleiding aanvatte was het in eerste instantie dan ook met de bedoeling de reeds ingeslagen weg verder te volgen en de mogelijkheden binnen het Belgische muziekleven te ontdekken. Zo kreeg Ann de kans samen te werken met Dick van der Harst in een productie van Oxalys en het Muziek Lod en vertolkte ze werken van Debussy, Ravel, Glière en Fontyn als soliste met orkest.

Onder impuls van haar lerares, Erika Waardenburg, besloot ze dieper in te gaan op het repertoire uit de klassieke periode. Vrij snel bleek dat de achtiende eeuw een erg boeiende episode uit het harpverhaal vertegenwoordigde; de enkelvoudige pedaalharp werd uitgevonden en met haar introductie aan het Franse hof en in de Concert Spirituel, kende het instrument een ware glansperiode.

Toen Ann 'haar' Erard voor het eerst ontmoette, was het liefde op het eerste zicht. Geboeid door de rijke klank van het instrument, dook ze bibliotheken in op zoek naar oude methodes en geschriften om zo haar instrument op gepaste wijze te kunnen behandelen. De samenwerking verliep steeds beter en Ann werd gepassioneerd door muziek, muzikanten en instrumenten uit de 18de en begin 19de eeuw.

Dit liet ook haar omgeving niet onaangeroerd en zo kon ze in het kader van de lunchconcerten solistisch optreden in Vredenburg, musiceerde ze samen met de basso cantante Wilfried van den Brande, verleende haar medewerking aan het eerste Single Action Harp Symposium te Londen en schreef ze voor gespecialiseerde harptijdschriften.

Haar slotconcert te Utrecht vond plaats in het historische Grand Hotel Karel V waar gasten ondergedompeld werden in de Parijse sfeer van de jaren 1770. Samen met strijkensemble en sopraan Anne Cambier , wist ze publiek en jury te overtuigen en werd haar spel gewaardeerd met een grootste onderscheiding en complimenten. Ook haar selectie voor de Kunstanjer en HKU-award bevestigden de eerder ingeslagen weg.

Om zich verder te verdiepen in de basso continuo en de historische uitvoeringspraktijk, verblijft Ann momenteel in Milaan waar ze studeert bij Mara Galassi aan de Accademia Internazionale della Musica Antica di Milano. In de schoot van deze instelling kreeg ze als continuiste de kans samen te werken met Alfredo Bernardini, Andrea Marcon en Stefano Montanari bij het begeleiden van het orkest in werken uit de klassieke periode.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.