Skip to main content

Boudewijn Buckinx

Boudewijn Buckinx


Boudewijn Buckinx studeerde aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen en aan het IPEM in Gent. Compositie volgde hij bij Lucien Goethals. Van 1966 tot 1974 gaf Buckinx concerten met de werkgroep WHAM (Werkgroep voor Hedendaagse en Actuele Muziek). In 1968 volgde hij les bij Karlheinz Stockhausen aan de Kompositionstudio in Darmstadt. Hij werkte hier mee aan het project "Musik für ein Haus". Buckinx was zeer sterk onder de indruk van Mauricio Kagel en John Cage. In 1972 schreef hij bovendien zijn eindverhandeling musicologie aan de K.U.Leuven over de Variations van Cage.
De bedoeling van WHAM was specialisten aan te trekken uit andere disciplines zoals bijvoorbeeld filosofen en schilders. Ook amateurs die in het muziekproces betrokken waren kwamen in WHAM aan bod. Naast Cage had de werkgroep WHAM ook aandacht voor componisten zoals Christian Wolff en Cornelius Cardew. Het laatste concert van de werkgroep vond plaats in 1974 met Buckinx' compositie Sinfonia a quattro velocipedi. Hierna volgde een periode van vijf jaar waarin Buckinx wel componeerde maar waarin geen enkel werk uitgevoerd werd.
In 1988 was hij de Belgische gast op de tweede "Week van de hedendaagse muziek" in Gent. In juni 1991 werd een concert als componistenportret in Kiel (Duitsland) gegeven. Gelijkaardige Buckinx-concerten vonden ook plaats in de Espace Delvaux in Brussel en de Club Mineral in Gent. Voor "Antwerpen '93, culturele hoofdstad van Europa" werden zijn Negen onvoltooide symfonieën gecreëerd door het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen.
In 1993 werd een 9-daags Buckinx festival gehouden in De Rode Pomp in Gent. In 1998 werd hij samen met de componisten Gerard Ammerlaan en Jacob ter Veldhuis betrokken bij het operaproject Van alle tijden - van alle streken.
Van 1968 tot 1978 was Buckinx leraar aan het Provinciaal Hoger Instituut voor Kunstonderwijs in Hasselt. In 1978 werd hij producer aan de BRTN, wat hij bleef tot maart 2000. Vanaf 1981 gaf hij muziekgeschiedenis aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen. In 1991-92 verving hij tijdelijk Frederik Rzewski als compositieleraar aan het Conservatorium van Luik.
In 2002 werd zijn vijfde opera Dhammapada uitgevoerd in De Rode Pomp in Gent.

Als componist is Boudewijn erg productief.Selectieve bibliografie
- F. BROUWERS, Wij denken dat Beethoven muziek is!, in Muziekkrant, okt.1979, p 20-27
- B. BUCKINX, De kleine pomo of de muziekgeschiedenis van het postmodernisme, Peer, 1994 (vert. door Alvaro Guimaraes: O Pequeno Pomo ou a historia da musica do pos-modernismo, Sao Paulo, 1998)
- B. BUCKINX en Y. KNOCKAERT, Muziek uit de voorbije eeuw, Peer, 1999
- B. BUCKINX, De aria van de diepe noot - verzamelde commentaren, Peer, 2001
- F. DE HAAS, Het gewone als buitengewoon, in Knack, 24, maart 1993, p.96-97
- M. HUVENNE, Eenvoudig maar niet evident. Over de muziek van Boudewijn Buckinx, in Kunst & Cultuur, januari 1988, p.22
- Y. KNOCKAERT, Boudewijn Buckinx, in Nieuwe Muziek in Vlaanderen, Brugge, uitg. dr. M. DELAERE, Y. KNOCKAERT en H. SABBE, 1988, p.137-145
- Y. KNOCKAERT, Beste Boudewijn, in Muziek en Woord, april 2000, p.13
- Y. KNOCKAERT, De quasi stijl van Boudewijn Buckinx, in Kunst & Cultuur, maart 1992, p.22-23
- Y. KNOCKAERT, Symfonische eensgezindheid. De symfonie in het oeuvre van Brewaeys, Buckinx, Swerts en Van Hove, in Contra., 3, nr. 3, 2003, p. 46-49
- D. LAWALREE, Portrait d'un compositeur: Boudewijn Buckinx, in Art & Culture, februari 1988, p.20
- M. MARTENS, 1001 sonates van Boudewijn Buckinx (diss.), Universiteit Gent, 1989
- Y. SENDEN, Ceci n'est pas une apologie, in Muziek en Woord, mei 1998, p.98
- Y. SENDEN, De onmogelijke radio-uitzending, in Muziek en Woord, juni 1995, p.5-6
- Source Music of the avant garde, #8, California, 1970
- J. VANHOLEN, Sokrates: zeven scenische herinneringen, in Vlaanderen, 46/2, 1997, p.117-118
- Talrijke artikels in Trefpunt, Artisjok, Muziekkrant, Muzica (Boekarest), Muziek en Woord, De Nieuwe Vlaamse Muziekrevue,...

Partituren: Stichting Orpheus vzw (Antwerpen), Alain Van Kerckhoven (Brussel), Chiola Music Press (San Teatino, Italië), De Notenboom (Kontich), Accent (Regensburg, Duitsland), Lantro Music (Grimbergen)
raadpleging partituren: Muziekcentrum Vlaanderen (opdrachten Vlaamse gemeenschap) en Matrix

©2001 Stijn De Beenhouwer, voor het Muziekcentrum Vlaanderen en MATRIX
©2005 Klaas Coulembier, (update)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.