Skip to main content

Frank Agsteribbe

Frank Agsteribbe


Frank Agsteribbe is een veelzijdig musicus die zich profileert als dirigent, klavierspeler en componist. Binnen al zijn activiteiten zoekt hij naar een directe expressie, plasticiteit en levendige kleurrijkheid, dit zowel in opera – als dirigent en continuo – als in barok- of hedendaagse muziek. Vooral de raakvlakken tussen muziek uit de 17de of 18de eeuw met de muziek van vandaag genieten zijn bijzondere interesse; voorbeelden hiervan zijn de productie Vivaldi XL (Vivaldi en jazz), Vivaldi – Cage (8 Seasons - CD met B’Rock) en Frescobaldi – Cage (Songs of Irrelevance and Passion - CD met cantoLX).

Klavecinist
Na zijn studies orgel aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen bij Stanislas Deriemaeker en Joris Verdin studeerde hij klavecimbel bij Jos Van Immerseel, waarna hij zich verder vervolmaakte bij Gustav Leonhardt, Davitt Moroney en Luigi Ferdinando Tagliavini. Frank speelde bij de meest vooraanstaande Vlaamse barokensembles (La Petite Bande, Collegium Vocale, Huelgas Ensemble, Anima Eterna, Il Fondamento) waarmee hij concerteerde in verschillende Europese landen, Mexico en China.

Barokorkest B'Rock
Zijn ruime internationale ervaring bracht hem ertoe om samen met contrabassist Tom Devaere een nieuw, jong en dynamisch barokorkest op te richten: B’Rock, waarbij hij zowel klavecinist als dirigent is. Barokorkest B’Rock, dat in september 2005 zijn eerste concert gaf in Gent, de thuisbasis van het orkest, heeft sindsdien een opvallend succesrijk parcours afgelegd in België, Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Zuid-Afrika, met concerten in de grote concertzalen. Frank was vaste klavecinist en artistiek leider van het ensemble tot begin 2013.

Dirigent
Ook als dirigent is Frank Agsteribbe actief in verschillende domeinen: opera, oude muziek en hedendaagse muziek.
Frank Agsteribbe dirigeerde Mozarts Zauberflöte in Belfast (Castleward Opera), The Rake’s Progress van Stravinsky (Operastudio Vlaanderen en Dartington UK), Orontea van Marc’ Antonio Cesti, La Dafne van Marco da Gagliano en Orfeo van Ferdinando Bertoni (Conservatorium Antwerpen). Met het Teatro Sao Carlos uit Lissabon dirigeerde hij in november 2008 L’Italiana in Algeri van G. Rossini.

Hij werkte als assistent aan De Munt in Brussel (Orlando van Handel met René Jacobs) en het Festival van Aix-en-Provence (La Finta Giardiniera van Mozart). Daarnaast werkte hij mee aan Le Vin Herbé van Frank Martin (Ruhrtriënnale 2007, met Friedemann Layer en Willy Decker), Le Nozze di Figaro (Luxemburg 2007, met Andreas Spering en Vincent Boussard), Jenufa (Vlaamse Opera, met Friedemann Layer), Prova d’Orchestra van Giorgio Battistelli (Vlaamse Opera, met Luca Pfaff), Italiana in Algeri van Rossini (Luxemburg 2008) en Dido and Aeneas van Purcell (met B’Rock, Richard Egarr en Jan Decorte – 2006 en 2008).

In Dartington (Engeland) dirigeerde hij Mahler (Symfonie 4), Britten (Spring Symphony), Schoenberg, Haydn (Nelson Mass), Puccini (La Boheme), Beethoven (symfonieën 5 en 6) en Brahms (symfonie 1). In  augustus 2006 dirigeerde hij de Engelse première van de nieuwe editie van Robert Levin van Mozarts Mis in c, KV 427, tijdens de Dartington International Summer School.

Hij dirigeert B'Rock in werk van John Cage, Arvo Pärt, Pim Moorer en Frank Nuyts, alsook in programma’s met Purcell, Graupner, Vivaldi, Haendel, Hasse, Haydn en tijdgenoten. In 2009 leidde hij het Collegium Vocale en B’Rock in de Judaspassie van Dominique Pauwels (LOD). In 2011 dirigeerde hij het Collegium Vocale opnieuw in ‘Bloed en Rozen’, het toneelstuk van Tom Lanoye, met muziek van Dominique Pauwels en in een regie van Guy Cassiers.

Hij stond aan het hoofd van B’Rock tijdens de Operadagen Rotterdam, de Festivals Potsdam Sanssouci, het MA Festival in Brugge, het Klarafestival in Brussel en het Gergiev Festival in Rotterdam. Tijdens het openingsconcert van het Klarafestival 2010 dirigeerde hij Concerto Köln, sopraan Simone Kermes en pianist Alexei Lubimov in een Mozart-programma. Andere belangrijke events waren John Cage’s HPSCHD voor het MA Festival in Brugge en diens Atlas Eclipticalis voor deSingel, Antwerpen. Hij dirigeerde de opera Indian Queen van H. Purcell in een regie van Jan Decorte tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel, in deSingel in Antwerpen en het Concertgebouw Brugge.

cantoLX
Frank Agsteribbe is eerste dirigent van het vocaal ensemble cantoLX uit Luxemburg. Dit ensemble, met een vaste kern van 8 zangers, treedt op als solistenensemble, kamerkoor, en groot koor (40 zangers). Opgemerkte optredens vonden plaats tijdens het MAfestival te Brugge, het Festival Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen Kempen, en met het Orchestre Philharmonique de Luxembourg. Een van de aandachtspunten van Frank Agsteribbe is hierbij de oude muziek uit Vlaanderen: zo her-creëerde hij muziek van Fiocco, Brehy, Vanden Gheyn, di Martinelli, ...

Kamermuziek
Met violist Guido De Neve concerteert hij met de integrale sonates voor viool en klavecimbel van J.S. Bach, in Vlaamse muziek uit de 18de eeuw (Kennis, Van Maldere) en in hedendaags werk voor deze bezetting. Vanaf 2014 zal hij verschillende programma's brengen waarin de Weense pianoforte centraal zal staan.

Componist
Frank Agsteribbe heeft inmiddels meer dan 80 composities op zijn naam staan, waarvan het grootste gedeelte geschreven werd in opdracht, ondermeer van Radio 3/Klara, Transparant, Vlaams Radio Orkest, Concertgebouw Brugge, Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen, November Music, Il Gardellino ... Meer dan 40 van zijn composities werden opgenomen op CD of radio, en werden over de hele wereld uitgezonden (USA, Canada). Belangrijke creaties vonden plaats in Brazilië, Berlijn (Konzerthaus en Deutsche Oper) en het Gaudeamus Festival in Amsterdam. Vanaf 2014 zal hij optreden met nieuwe composities voor historische Weense pianoforte.

Docent
Sinds 1989 is Frank Agsteribbe docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar hij ook als dirigent en projectleider voor oude muziek werkt.

 

Partituren en Uitgevers zijn te raadplegen bij Matrix

 http://www.matrix-new-music.be



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.