Skip to main content

Anne Cambier

Anne Cambier


Sopraan Anne Cambier kan reeds terugblikken op een indrukwekkend veelzijdige carrière en beheerst de drie grote klassieke zangdisciplines: opera, lied en oratorium. Opleiding Na haar studies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent waar ze zangopleiding volgt bij Zeger Vandersteene en Paule Daloze, bekwaamt Anne Cambier zich verder aan de Londense Guildhall School of Music and Drama bij de vermaarde zangpedagoge Noelle Barker. Tegelijk volgt ze tal van masterclasses bij gerenommeerde pedagogen zoals Graham Johnson, Suzanne Danco, Hugues Cuénod en Thomas Hampson. Tijdens haar verblijf in Londen vertolkt Anne Cambier reeds verscheidene rollen bij diverse Britse operagezelschappen, en werkt ze regelmatig samen met Les Arts Florissants, o.l.v. William Christie in Frankrijk en over de hele wereld. Anne Cambier trad veel op in Spanje, met o.a. het barokensemble La Grande Chapelle, o.l.v. Ángel Recasens, alsook met haar eigen barokensemble, I Justiniani. Koningin Elisabethwedstrijd Vanaf 1996 neemt haar carrière een hoge vlucht mede dankzij haar halve finaleplaats in de Koningin Elisabethwedstrijd 1996. Ze wordt gevraagd door de meeste Belgische orkesten en werkt samen met dirigenten zoals C. Hogwood, A. Pappano, S. Ozawa, R. Goebel, P.Goodwin, P. Dombrecht, en G. Octors, Frank Agsteribbe, D. Brossé, … De Munt In 1997 debuteert Anne Cambier in De Munt in Brussel. Er volgen een hele reeks operarollen, o.m. in Parsifal (A. Pappano), L’Orfeo (Trisha Brown/R. Jacobs) met opvoeringen in Aix-en-Provence, Londen, Parijs en New York, Le Nozze di Figaro (A. Pappano), La Rappresentatione di Anima e di Corpo (Jean Tubéry). Opera Vlaanderen Ze is ook te horen bij Opera Vlaanderen. Ze vertolkte er onder andere de rol van Karolka in Jenůfa van Janáček, een productie van Robert Carsen die ook in Japan werd uitgevoerd o.l.v. Seiji Ozawa en in Luxemburg, alsook de rol van Suorina in La Strada van Luc Van Hove. Muziektheater Transparant Met Muziektheater Transparant vertolkt ze liederen van Barber, en de hoofdrol in Zaide van Mozart, hernomen op de Festivals van Edinburg en Covent Garden met de Academy of Ancient Music. Volgen haar succesvolle vertolking van Seleuce (Tolomeo-Händel) en Elisa in Mozarts Il Re Pastore. Tijdens de Ruhrtriennale kruipt ze in de huid van Papagena in De Toverfluit, onder leiding van Marc Minkowski. Voor Lod Muziektheater van Gent creëert ze de liedcyclus Boreas van Dominique Pauwels. Belgische Koninklijke Hof De sopraan is een graag geziene gast bij het Belgische Koninklijke Hof. Zo zong zij o.a. tijdens een


Discografie (selectie)




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.