Skip to main content

Kurt d'Haeseleer

Vignettecentaure


D'Haeseleer produceerde video's en  (interactieve) installaties, zoals Scripted Emotions, Fossilization en S*CKMYP, die gepresenteerd werden op internationale festivals en voorstellingen in Rotterdam, Tokyo, Montreal, Parijs, Berlijn,...
Het werk van D'Haeseleer draait om de visualisatie en symbolisering van de dynamiek van informatie- en dataverkeer in tijden van glasvezelkabels, computers en modems. Hij onderzoekt de lichamelijke en urbanistieke impact van snelheid en vertaalt de alomvattende aanwezigheid van media naar metabeelden. Media worden gesymboliseerd door lagen plakkerige pixeltexturen, noise en interactiviteit. Special effects spelen een belangrijke rol in zijn werk, dat misschien best als een 'pixel-drama' of 'pixel-soap' omschreven kan worden en zich vaak op het snijvlak van schilderkunst, videoclip, cinema en performance bevindt. 
D'Haeseleer werkt ook regelmatig als videodesigner in het theater, de dans of de opera en maakt ook zijn eigen voorstellingen. Hij ontwierp het videodesign voor de Ringcyclus van Guy Cassiers in de Scala en heeft samengewerkt met Ictus, Georges Aperghis, Muziektheater Transparant, Kollectif Barakha, Isabella Soupart, Jon Hassell, Annabel Schellekens, Joji Inc, TUK, Peter Verhelst, Köhn, en BL!NDMAN …
De laatse jaren werkt hij intensief samen met de Franse componist, muzikant en theatermaker Franck Vigroux. 
 


Vignettecentaure
Koen Broos
Frank Vigroux Flesh
Childwormesit
Het Wilde Westen
TheIsland
Diameter
Memoritis
The White
Paysage sous surveillance
The Woman who walked into doors
Fossilization
Pop Steroids
S*CKMYP
S*CKMYP
File
Scripted Emotions
Scripted Emotions
The Woman who walked into doors
Archaic Smile
Gurrelieder
Rock
When I Stopped Reading Fiction And Started Watching History
S*CKMYP
Lullaby
Je Connais Des Gens Qui Sont Morts


Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.