Skip to main content

Thomas Dielman

Gasthuisstraat


Thomas houdt ervan dat een schilderij mee deel uitmaakt van het huishouden als een onontbeerlijk deel van het basispakket. Tafel, bed, flatscreen en een schilderij. Met dit verschil dat er van jouw schilderij maar 1 bestaat in de hele wereld en dat het schilderij jou heeft uitgezocht om zijn vensters open te slaan. Dit betekent dat het net als andere voorwerpen al eens valt of vuil wordt en dat het meedeint op de golven die de familie moet trotseren. Net zoals de eigenaar dikker wordt, zet het hout van de spieramen uit tengevolge van hitte en vochtigheid en krijgt het schilderij een opgezwollen gevoel. Jij leeft, je schilderij leeft ook. Jij naar de dokter, het schilderij naar de schilder voor enkele retouches. Jij wordt wijzer, je schilderij was altijd al wijs. ENG: Thomas likes a painting to be part of the household as an indispensable part of the basic package. Table, bed, flat screen and a painting. With the difference that only 1 version of your painting exists in the whole world and that the painting has chosen you to open its windows. This means that, like other objects, it will fall  or get dirty from time to time and ride the waves the family has to face. Just as the owner gets fatter, the wood of the stretcher expands as a result of the heat and humidity and the painting gets a swollen feel. You live, your painting lives too. You to the doctor, the painting to the painter for some retouches. You get wiser, your painting was always wise.


Gasthuisstraat
En tenslotte arctisch wit, dolfijngrijs, kastanjebruin, jadegroen, korenbloemblauw, olijfgroen, citroengeel, roestoranje en pastelworteloranje met streepjes, veel streepjes!, uit de reeks I wish I were Italian
5 blauwe, 2 zwarte, 2 gele, 3 rode, 2 bruine, 2 paarse, 1 grijze, 1 roze, 1 huidskleur en tenslotte 1 groene op de droogtafel
Gebroken blauw op het Marguerite Durassquare, uit de reeks Brusselse stillevens
The table and the light uit de reeks An Angel at my table
Breakfast and Buttercups, uit de reeks Sunday
II, uit de reeks Between the Acts
I didn’t want to be just another orphan, Mr. Warbucks. I wanted to believe I was special, uit de reekn ne naît pas gay, on le devient
Amen,uit de reeks Tête-à-Tête
Zelfportret


Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.