Skip to main content

Daraduna


Daraduna is ontstaan uit een unieke cross-over
tussen drie uitstekende muzikanten van
verschillende origine, opleiding en ervaring.
Deze rijke mix zorgt voor een onuitgegeven
interpretatie van de inspiratiebron die hen verenigt:
de traditionele muziek uit de Balkan.

Daraduna is ontstaan uit een unieke cross-over tussen
drie uitstekende muzikanten.

Bezetting: Bea Palya (Hongarije) groeit op temidden van de
Moldavische volksmuziek. Al op haar zestiende is ze zangeres van Zurgó.
Ze combineert haar opleiding Letteren en Etnologie met de studie van de Hongaarse zangcultuur. Later breidt ze haar eigen muzikale achtergrond uit naar de Bulgaarse, Turkse en Zigeunermuziek. Momenteel studeert ze Indische zang bij Kakoli Sengupta in Parijs.
Dank zij een ondertussen rijke internationale ervaring komt ze in contact met Bert Van Laethem en Gwenaël Micault.
Bea Palya heeft een zeer veelzijdige stem: krachtig en toch kwetsbaar, overweldigend en toch ingetogen. Haar enthousiaste en innemende podiumuitstraling maken de concerten van daraduna tot een heel bijzondere ervaring.

Gwenaël Micault (Frankrijk) wordt in Marokko geboren uit Bretoense ouders. Zijn eerste instrument is de accordeon. Hij behaalt diploma's aan het Conservatorium en de Faculteit voor Musicologie van Tours. Naast de accordeon leeft hij later zijn muzikale veelzijdigheid eveneens uit op klarinet, piano, gitaar en bandoneon.
Tijdens zijn meer dan twintigjarige carrière, heeft hij, als componist, arrangeur en muzikant samengewerkt met de allergrootste namen: Toots Thielemans, Vaya con Dios, Philip Cathérine, Renaud, Arno, Stephane Grapelli, Viktor Lazlo, .
Zijn persoonlijke eenvoud in combinatie met een doorleefd vakmanschap resulteert in een zeer creatieve en gevarieerde verrijking van de traditionele muziek.

Bert Van Laethem (België) geniet een volledige klassieke opleiding viool aan het Lemmensinstituut te Leuven. Na het behalen van zijn hoger diploma vervolmaakt hij zich, dankzij de ondersteuning van de Vlaamse Gemeenschap, aan de vermaarde Liszt-Academie te Boedapest. De indruk die de Hongaarse cultuur en de rijkdom van de Oost-Europese traditionele muziek op hem maken, vormt voor hem een echte openbaring die hem nooit meer zal loslaten.
Terug in België werkt hij samen met de bekendste klassieke orkesten en kamermuziekensembles waaronder de Beethovenacademie, Collegium Instrumentale Brugense, Il Fondamento. Hij is sedert 1998 concertmeester van het kamerorkest La Chapelle de Lorraine.
Hoewel hij voeling behoudt met het "klassieke circuit" van de muziekwereld, gaat zijn aandacht steeds meer uit naar zijn ware passie:
de traditionele Oost-Europese volksmuziek. Na de internationale successen met Ivica Vucelja in het duo Mallou (1997-2000), wordt hij de grondlegger van daraduna.



Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.