Skip to main content

Jacqueline Fontyn

Jacqueline Fontyn


Componist
Primordiaal in de muziek van J. Fontyn is de expressieve inhoud van haar muziek en haar grote aandacht voor de vorm.

Jacqueline Fontyn (Antwerpen, 1930) is componist, muzieklerares, dirigent en pianist. Dankzij haar lange en veelzijdige carrière wordt zij de Grande Dame van de Belgische componisten genoemd.  Fontyns werk is non-conformistisch, haar stukken ademen vrijheid en een kosmopolitisch wereldbeeld. Ze is niet bang van improvisatie of aleatoriek (toeval). Hoewel ze vertrouwd is met Schönbergs twaalftoonstechniek heeft ze er alleen in haar beginjaren mee gewerkt. “Te academisch”, aldus Fontyn. Haar lievelingscomponist is Bach, maar ze heeft ook invloeden meegekregen van Mozart, Haydn, Lutoslawski en Roussel.

Fontyn kreeg haar eerste pianolessen op haar vijfde jaar van Ignace Bolotine, die haar onmiddellijk op het spoor van improvisatie zette. Na een vervolgopleiding bij Marcel Maas begon zij in 1947 met lessen instrumentatie, muziektheorie en compositie bij Marcel Quinet in Brussel. Quinet raadde haar na enkele jaren aan eens “andere muzikale lucht” in te ademen en zo belandde zij in 1954 via Nadia Boulanger bij Max Deutsch in Parijs. Twee jaar later vertrok Fontyn naar Wenen om gedurende een half jaar orkestdirectie bij Hans Swarowski te studeren. Ze rondde haar vorming af met een driejarige opleiding aan de Koninklijke Kapel Koningin Elisabeth in Waterloo.

Fontyns professionele leven startte in 1963 aan het conservatorium van Antwerpen waar ze contrapunt doceerde. In 1970 verhuisde ze naar het conservatorium van Brussel om er contrapunt en compositie te onderwijzen. Na haar emeritaat in 1990 vervulde ze onderwijsopdrachten aan de universiteiten van Georgetown en Maryland. Masterclasses deed ze onder andere in grote delen van de Verenigde Staten, Egypte, Korea, Taiwan, China en Israël.  Intussen verzamelde ze een lange reeks onderscheidingen. De Prix de Rome (1959), Compositieprijs Koningin Elisabeth (1964), Prix Jeunesses Musicales de Belgique (1967) en de Prijs Arthur Honegger (1987) springen in ‘t oog. Jacqueline

Fontyn werkt vooral in opdracht en heeft haar eigen muziekuitgeverij, Perform our Music (POM).


Discography (selection)



Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.