Skip to main content

Barbara Buchowiec

Barbara Buchowiec


Vlaamse componiste van Poolse origine (°Opole).
Studeerde aan de Academie Muzyczna genoemd naar K.Lipinski te Wroclaw waar zij het diploma van Magister in de Kunst behaalde. Na het verwerven van de Belgische nationaliteit studeerde zij verder o.m. altviool aan de conservatoria van Brussel en Antwerpen, waarna zij zich onweerstaanbaar aangetrokken voelde tot de compositie.
Als studente van prof. Godfried-Willem Raes in diens klas voor experimentele compositie aan het conservatorium van Gent bekwaamde zij zich verder in deze creatieve discipline. Zij behaalde met onderscheiding de graad van meester in de compositie in 2004.
Zij schreef en realiseerde eveneens meerdere elektro-akoestische composities, waaronder het werk "Chou", dat o.a. uitgezonden werd op de Antwerpse Radio-Centraal.
Ook voor muziekautomaten componeerde zij verschillende werken, zoals o.a. "Fugato", "Effocarum", "Moonflower" en "Zipenzap".
Haar eerste compositie, het strijktrio "Vier Lentes" werd in 1999 uitgevoerd te Morges, Zwitserland. Met het werk "Anjers" voor viool, altviool, cello (of fagot) en contrabas maakte zij haar debuut op het Belgisch concertpodium te Antwerpen.
In de Antwerpse concertzaal "deSingel" volgde daarna nog de creatie van het tweede deel van haar strijkkwartet, uitgevoerd door het uitgebreid Goeyvaerts-trio.
Haar werken "Effocarum", geschreven voor het muziekautomaten-orkest van Godfried-Willem Raes, en de twaalfstemmige "Fugato" voor player-piano, werden onder meer uitgevoerd te Lille (Frankrijk). De "Fugato" stond eveneens te Gent en te Krakau (Polen) op het concertprogramma.
In 2004 werd in de "Logos Tetraeder" te Gent een succesrijk componistenportret georganiseerd, waarbij een heel programma met werken van haar werd uitgevoerd.
Eveneens in 2004 schreef zij in opdracht van het "Spectra-ensemble" het werk "Methuselah". Deze compositie werd door het ensemble succesrijk uitgevoerd in de concertserie "Masters! - Jonge Vlaamse komponisten" in de conservatoria van Antwerpen en Gent.
Haar eigenzinnige toonspraak, haar ideële wereld,haar constructieve manier van creativiteit en haar persoonlijkheid laat niet onberoerd. De evolutie die in haar werken te bespeuren valt is meer dan interessant te noemen.
Meer en meer wordt het constructief opgebouwd vanuit een welbepaalde cel, serie of klankveld, terwijl zij tevens bepaalde experimentele technieken niet uit de weg gaat. Haar veelzijdigheid bewijst zij ook door het schrijven van enig mooie en graag gespeelde pianowerkjes voor de jeugd.
Een constante in haar werk is zeker een altijd aanwezige emotionaliteit. Dit is dan ook één van haar betrachtingen: de luisteraar steeds te beroeren.




Flanders Arts Institute

Expertise centre for performing arts, music and visual arts.