Gerolf Van de Perre
Gerolf Van de Perre brengt zijn geschilderde output (werk op papier, hout en doek, alle groottes) onder in samenhangende 'beeldvertellingen'. Die monteert hij enerzijds tot boekpublicaties, anderzijds tot expositie-installaties.
Tijdens een verblijf in Peking (China) groeide de nood om te werken over de maatschappelijke werkelijkheid die er te zien is. Het bracht de idee 'zien is werken' in herinnering die Rainer Maria Rilke tijdens zijn verblijf in Parijs deed grijpen naar het dinggedicht: het in de buitenwereld gevonden motief naar binnen halen. Dat verinwendigen is verwant aan herinneren en wordt voor Rilke het materiaal waaruit een versregel ontstaat. Die ontwikkeling beschreef hij in een roman Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge waarvan Van de Perre fragmenten terugvertaalde naar beeld in zijn boek Dichter in de massa. De opstelling van werk daaruit te Watou spitste zich toe op die verhaallijn: het maakproces dat van observatie naar een door herinnering gekleurde conservatie voert.