Skip to main content

Benoit De Leersnyder

Na zijn studies rechten wijdt Benoît De Leersnyder zich volledig aan zijn zangcarrière. Hij studeerde aan de Rijksmuziekakademie van Gent bij Jacqueline Van Quaille en vervolmaakt zich momenteel bij Loh-Siew Tuan. Hij volgde masterclasses bij ondermeer Vera Rozsa, Sarah Walker, Sir Thomas Allen en Yva Barthélémy en was in 2000 Laureaat van de Operastudio Vlaanderen.
Hij werkte met de regisseurs Ronny Lauwers, Philippe Serieul, François De Carpentries, Willy Decker, Guy Joosten en Christof Loy. Zijn repertoire omvat zeer uiteenlopende rollen en partijen. Zo zong hij de partij van Schlendrian in Bach's Kaffeekantate (Pocketopera) en was hij te horen als Conte Almaviva/ Le Nozze di Figaro (Operastudio Koninklijke Muntschouwburg), Malatesta/Don Pasquale (Zomeropera Alden Biesen), Le Dancaïre/Carmen (Opera del Mar), Schaunard/La Bohème (Operastudio Koninklijke Muntschouw-burg), Frank/Die Fledermaus, Scharpless/ Madama Butterfly en Ping/Turandot (Penang Arts Council). In het hedendaags repertoire verleende hij zijn medewerking aan concerten met composities van Claude Coppens, Dieter Schnebel, John Cage, Karlheinz Stockhausen en creëerde hij werken van Alvaro Guimaraes, Johan De Smet, L. Posman en E. Flecijn. Recent zong Benoît De Leersnyder de rol van Papageno in de Toverfluitproductie van Waut Koeken. (Zomeropera Alden Biesen, de Munt/La Monnaie, Grand Théâtre de la Ville de Luxembourg en in de Vlaamse Opera). Hij nam deel aan een internationale tournee van 'Maulwerke' van D. Schnebel (KaG). Benoît De Leersnyder verleende reeds meermaals zijn medewerking aan producties van de Vlaamse Opera, als Fiorello in Guy Joostens productie van Il Barbiere di Siviglia en Vicomte Cascada / Die lustige Witwe verder Le bal masqué en le Gendarme / Les Mamelles de Tirésias (Grand Théâtre, Luxembourg), voorts zong hij ook de rol van “Frank” / Die Fledermaus en “Jupiter” / Orphée aux Enfers.
Gepassioneerd door de scenische aspecten, heet Benoît de Leersnyder de laatste jaren parallel aan zijn zangersloopbaan ook een aantal regie opdrachten aanvaard. Met groeiend succes overigens. Zo regisseerde hij onlangs “Hänsel und Gretel” bij de Junge Kammeroper Köln (nov 08). Het ruimtelijk concept van het Brussels Requiem, eerder dit seizoen (november 2010) te zien in de Koninklijke Muntschouwburg was eveneens van de hand van Benoït de Leersnyder.
Eerder debuteerde hij in de Munt in de prachtige productie van “Death in Venice” van Benjamin Britten (regie Deborah Warner), een operaproductie waarmee hij in 2011 ook in de Scala van Milaan zijn debuut zal kunnen vieren.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.