Bram Van Camp
Bram Van Camp (Antwerpen °1980) gradueerde voor viool, kamermuziek, compositie,muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2003).Hij studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx (1998-2005) en in de klas van TheoLoevendie (2003-2005) aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn oeuvre bevat zowel soloalskamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek (waaronder een symfonie ‘Tetrahedron’), eenviool- en pianoconcerto en 2 liedcycli (‘De Feesten van Angst en Pijn’ voor sopraan en ensembleen ‘Träume” voor mezzo sopraan en orkest).Zijn werken werden meermaals bekroond: in 1999 won hij de Aquarius Compositiewedstrijdmet ‘Rapsodie voor viool en orkest’. In 2002 kreeg hij de BAP-prijs (Belgische ArtistiekePromotie) van SABAM voor zijn ‘Trio voor klarinet, altviool en piano’ (2000). Zijn Strijkkwartet(2004) en zijn ‘De Feesten van Angst en Pijn’ (2012) kregen het kwaliteitslabel in de catalogusvan het ISCM (International Society for Contemporary Music). In 2007 werd hij bekroond metde Jeugd en Muziek Prijs voor Compositie en in 2014 kreeg zijn Strijkkwartet (2004) de tweedeprijs op het Internationale Compositiewedstrijd ‘New Note’ in Kroatië. ‘Music for 3 instruments’werd geselecteerd voor de ISCM World Music Days 2018 in Beijing en hij kreeg de KLARA en deprijs SABAM for Culture ‘Componist van het Jaar’ (2019).Hij schreef muziek in opdracht van o.a. de Koningin Elisabethwedstrijd (plichtwerk Halve FinaleViool 2019), het Festival van Vlaanderen, het TRANSIT festival voor nieuwe muziek, deSingel enArs Musica. Zijn werken worden uitgevoerd door o.a. het Arditti Kwartet, HERMESensemble, ISolisti, Antwerp Symphony Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Het Collectief,Bl!ndman, Wibert Aerts, Piet Van Bockstal en Jan Michiels. Zijn werken zijn te horen inverschillende Belgische concerthuizen, waaronder deSingel, Amuz, de Bijloke, BOZAR en hetConcertgebouw Brugge. Zijn werk was ook te horen in Londen, in het Concertgebouw vanAmsterdam, Frankrijk, Kroatië, Denemarken, Slovakije en China.Zijn portret-cd (met De feesten van Angst en Pijn, Music for 3 instruments en Improvisations)die werd opgenomen door Het Collectief in 2013 (Fuga Libera) kreeg lovende recensies inbinnen- en buitenland, waaronder 5 sterren in Diapason (Fr) en The Gramophone (GB).In zijn muziek streeft Bram Van Camp naar een stijl met een intuïtief vertrekpunt waarin elkenoot toch verklaard kan worden binnen een consequent (eigen) systeem. Hij houdt steeds eenmuzikaal, organisch klinkend resultaat voor ogen. Op die manier blijft zijn compositiesysteemgeen doel op zich, maar wordt het aangewend als middel tot een natuurlijk klinkende essentie:de eigenlijke organische muziek. Het componeren is voor hem een zoektocht waarin hij telkenszijn stijl probeert te vernieuwen ten opzichte van zijn voorgaande composities. Op filosofischvlak is er dus een duidelijke gelijkenis met György Ligeti. Zijn stilistische muzikale roots liggenoorspronkelijk bij Béla Bartók, Igor Stravinski en Alban Berg.Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ookinvloeden te horen vanuit de jazz.Bram Van Camp is gastprofessor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpenen docent aan de Academie van Merksem (Antwerpen). Daarnaast is hij initiatiefnemer van TheTimes, het forum voor jonge componisten verbonden aan het Hermes Ensemble, waar hijjaarlijks fungeert als coach.