Katelijne Van Laethem
Katelijne Van Laethem is lange tijd vooral actief geweest in de oude muziek; zo zong ze in vele ensembles waaronder het Huelgas ensemble. Als soliste zong ze bij het ensemble Ricercar, het ensemble Currende, la Petite Bande, Musica Antiqua Kölln, het Collegium Instrumentale Brugensae en vele andere. Met deze formaties gaf ze concerten in binnen- en buitenland en verleende ze haar medewerking aan tientallen cd-opnames.
Ze zong in het ensemble Romanesque van Philippe Malfayt, dat een ‘prix choc’ kreeg in het cd-tijdschrift ‘Le Monde de la Musique’ en vijf diapasons in het tijdschrift ‘Diapason’ met een cd rond de weinig gekende renaissance componist Alexander Uetendael.
De laatste twee jaren verdiepte ze zich in de muziek van Hildegard von Bingen, muziek die ze brengt met haar eigen ensemble ‘Dous Mal’, een groep muzikanten - vrienden die elkaar ontmoeten als kers op de taart van een jarenlang wederzijds respect en vriendschap.
Buiten het domein van de oude muziek houdt ze veel van het liedgenre, dat ze beoefent met pianiste Christel Kessels. Ze waren samen te beluisteren in Tsvetajeva-liederen van Shostakowitch en hebben een programma met muziek van Debussy en Fauré en een Engels liedprogramma.
Katelijne Van Laethem werkt ook graag met componist Dick Van der Harst in zijn projecten voor het MuziekLod. Ze werkte mee aan ‘Het Huis der Verborgen Muziekjes’, de theaterproductie ‘Zwarte vogels in de bomen’ van Erik de Volder, de dansproduktie ‘Chers Amis’ van Paola Bartoletti en het concert ‘Tranende Vogels’ rond Griekse miroloi-gezangen.
Ook trad ze verscheidene malen op met het ensemble Oxalys, met onder andere liederen van de russische componist V.Shoot, ‘Il tramonto’ van Ottorino Respighi, de ‘Folksongs’ van Berio en ‘Die Junge Magd’ van Paul Hindemith.
Katelijne Van Laethem is als lerares zang verbonden aan het Lemmensinstituut en de muziekacademie van Turnhout.