Lore Binon
Lore Binon vervolmaakte in 2008 haar masteropleiding viool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Yuzuko Horigome. Gaandeweg neemt de passie voor de stem de bovenhand en ze behaalt haar Bachelor zang bij Beatrijs De Vos aan het Conservatorium van Brussel. Ze voltooit haar masterstudie magna cum laude aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona en het Conservatorium van Amsterdam bij Valérie Guillorit. Tijdens haar studies ontvangt ze er de prijs Cardon voor uitzonderlijke resultaten en in 2019 ontving ze de Klara voor jonge belofte. Tegenwoordig wordt ze gecoacht door Margreet Honig. Binnen het muziektheater werkt ze mee aan een verschillende voorstellingen. Children of Nowhere; een voorstelling van muziek Lod, BerBerio; bekroond met een YAMaward voor Zonzo compagnie Revelations & The Valley voor muziektheater Transparant, In my end is my beginning Imago Mundi en Loopstation ism Ontroerend Goed. Met de rol van Barbarina (Nozze di Figaro) maakte ze haar operadebuut aan de zijde van het Freiburger Barockorchester o.l.v. van René Jacobs en in 2017 nam ze in de Vlaamse Opera de rol van Pamina voor haar rekening in Die Zauberflöte van Mozart. Ze was tevens artist-in- residence bij het Festival van Vlaanderen Mechelen. Dit seizoen werkte ze in Berlijn aan Love, you son of a bitch in de Staatsoper Unter den Linden. Lore is eveneens actief binnen de hedendaagse muziek en zong Schönbergs Pierrot Lunaire op diverse festivals, ze werkte meermaals samen met Ictus en Rosas (Drumming van Steve Reich), zong in Sirènes van Francesconi (Festival Musica, Strasbourg) en zong met Spectra ensemble. Ze wil zich graag opwerpen als verdedigster van het kwetsbare liedgenre. Ze gaf recitals in het Muziekgebouw aan het Ij en In Engeland was ze te gast op het prestigieuze Oxford Lieder Festival, Chipping Campden en Wesley Chapel Harrogate. Haar fijngevoelige en rijke muzikale persoonlijkheid maakt haar een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland voor zowel het symfonisch repertoire als oude muziek. Ze werkt in dit verband samen met o.a. het Brussels Philharmonic Orchestra, Freiburger Barockorchester, Antwerp Symphony Orchestra, B’rock Orchestra, Orchestre Symphonique de Mulhouse, Orchestre Philharmonique de Liège en vertolkte solopartijen in o.a. Jauchtzet Gott in allen Landen (Bach) Magnificat (Bach), Dixit Dominus (Händel), Lobgesang (Mendelssohn), vierde symfonie (Mahler) en Ein Deutches Requiem (Brahms). Ze werkte reeds samen met dirigenten als o.a. René Jacobs, Hervé Niquet, Lothar Koenigs, Michel Tabachnik, Philippe Herreweghe en Michel Tabachnik en trad op in o.a. Salle Pleyel (FR), Opera de Lyon (FR), Palau de la musica (ES) De doelen (NL), Tchaikovsky Hall (RS). Daarnaast koestert Lore Binon een grote liefde voor kamermuziek. Ze nam o.a. deel aan het kamermuziekfestival te Schiermonnikoog (NL), MAfestival (BE), Yaroslav Festival (RU), Operadagen Rotterdam (NL) en Valetta Baroque Festival (M) en werkte samen met diverse ensembles zoals Oxalys, Zefiro Torna, Il Gardelino, Collegium Marianum en De Nederlandse Bachvereniging. Ze is mede oprichtster van Revue Blanche; een vocaal/instrumentaal kamermuziekensemble met een ongebruikelijke maar bijzonder kleurrijke bezetting: sopraan, fluit, altviool en harp. Sinds zijn oprichting in 2010 heeft het ensemble een indrukwekkend parcours afgelegd. Getuige hiervan is de Klara-award voor Jonge Belofte 2013. Ze speelden reeds in grote cultuurhuizen zoals Philharmonie de Paris, Elbphilharmonie Hamburg, Muziekgebouw aan t’Ij, Centro Cultural de Belem en Opéra de Lille. Lores discografie bestaat uit twee opnames onder het Outhere Music label; Les poètes maudits en Impressions de Pelléas ( Mélisande) Ein Deutches Requiem (Evil Penguin) en Shelter (Warner music). Dit seizoen werkt ze mee aan Faust Szenen (Schumann), A symphony of expectations (Berio) en Mahler 4 olv Alejo Perez bij Opera Vlaanderen. Verder staan twee opnames gepland voor Motor Music en diverse kamermuziekfestivals in binnen-en buitenland.