Skip to main content

Octaaf Van Geert

Octaaf Van Geert werd geboren te Aalst op 4 februari 1949. Hij studeerde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent en Brussel, waar hij de eerste prijzen voor notenleer, harmonie, contrapunt, fuga en compositie behaalde. Zijn voornaamste leraars waren O. Van Puyvelde, J. Mestdagh, V. Legley en R. Coryn. Zijn composities werden meermaals bekroond: in 1977 werd hem de provinciale prijs voor vocale muziek (Oost-Vlaanderen) toegekend, in 1984 ontving hij de prijs Belgische artistieke promotie in de nationale compositiewedstrijd Peter Benoit (Harelbeke) en kreeg hij de prijs Jef Denijn op de internationale compositiewedstrijd voor beiaard te Mechelen, en in 1986 ontving hij de nationale prijs Muzikon Koninklijk Muziekconservatorium Gent en de Muizelhuisprijs op de nationale compositiewedstrijd voor kamermuziek.  Octaaf Van Geert was en is vooral in het onderwijs actief: hij gaf notenleer aan de muziekacademie van Aalst en muzikale opvoeding aan de Hogeschool Gent K. Ledeganck van 1971 tot 1980. Sinds 1979 geeft hij harmonie aan het conservatorium van Brugge, en harmonie, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent, waar hij sinds 1992 ook orkestratie, organologie en compositie doceert.  Samen met Lucien Posman en Daniel Gistelinck vormt hij de zogenaamde “nieuwe Gentse school”: deze componisten zijn leerlingen van Roland Coryn.  Zijn werken werden gecreëerd door onder meer het Hans Memling Trio, het Nieuw Vlaams Symfonieorkest onder leiding van P. Peire, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen onder leiding van M. Tang, het Ensor strijkkwartet, het pianoduo Kolacny en het VRT-orkest onder leiding van H. Rotman. Recente opdrachten en projecten (sinds 2001) omvatten onder meer het strijkkwartet nr. 2, de deelname aan het componistenfestival Van in de Rode Pomp te Gent en de cd-opname van zijn pianotrio door het Rachmaninovtrio. In 2003 werd Octaaf Van Geert laureaat van de compositiewedstrijd van ISME-België, met het werk Clips voor piano solo. Vier jaar later leverde hij het opgelegde werk voor de wedstrijd Axion Classics (2007): Collage voor trompet in C (of een van de andere koperblazers) en piano. In opdracht van het Spectra Ensemble schreef hij … en nu ga je luisteren, godver… voor klarinet in Bes, marimba, piano, viool, altviool en cello. Van Geert schrijft sinds enkele jaren hoofdzakelijk werken voor het Deeltijds Kunstonderwijs, wat naar eigen zeggen de positieve, vitale toon verklaart die erin overheerst. De componist wil contact leggen met een jonge muzikale generatie, en jongeren iets aanbieden dat ze kunnen vatten. Van Geert maakt gewag van een soort ‘boodschap’: “Op de markt vind je nu meestal soft-moderne klassieke muziekjes en daar doe ik niet aan mee. Ik wil mezelf blijven, uit de bol gaan, met clusters gooien, mensen wakker schudden uit hun gedrogeerde slaap, ik heb iets te zeggen, niet met woorden maar met gebalde klanken.”



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.