Orchestre Philarmonique Royal de Liège
Het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik (OPRL), opgericht in 1960, is het enige professionele symfonische ensemble in het Franstalige deel van België. Gestimuleerd door de Federatie Wallonië-Brussel (met de steun van de Nationale Loterij), de stad Luik en de provincie Luik, treedt het OPRL op in Luik, in de prestigieuze setting van de Philharmonische Zaal (1887), in het hele land (in Antwerpen, Brussel, Charleroi, Hasselt, Bergen, Namen, Saint-Hubert, Saint-Vith, Virton...), in grote concertzalen en festivals in Europa (Amsterdam, Parijs, Wenen, Spanje, Zwitserland, Frankrijk...) en ook in Japan en de Verenigde Staten.
Onder leiding van oprichter Fernand Quinet en zijn muzikale directeurs (Manuel Rosenthal, Paul Strauss, Pierre Bartholomée, Louis Langrée, Pascal Rophé, François-Xavier Roth en sinds 2011 Christian Arming) heeft het OPRL een eigen klankidentiteit ontwikkeld die zich bevindt op het snijvlak van de Duitse en Franse tradities. Dit werk zal werd voortgezet door Gergely Madaras, vanaf september 2019. Naast een sterke betrokkenheid bij het ondersteunen van creatie, het bevorderen van het Franco-Belgische erfgoed en het verkennen van nieuwe repertoire, heeft het OPRL een sterke discografie met bijna 100 opnames, waarvan de meeste bekroond zijn met talrijke internationale prijzen en onderscheidingen.
Enkele recente uitgaven uit de discografie zijn onder andere een opname met het Sirba Octet (Deutsche Grammophon / Universal France, uitgebracht in mei 2018), de complete symfonische werken van Respighi met John Neschling (BIS, lopend), symfonische werken van Saint-Saëns (BIS), celloconcerten van Bloch en Elgar (met Gary Hoffman, La Dolce Volta, uitgebracht in oktober 2018), vioolconcerten van Ysaÿe (met Renaud Capuçon, Alpha, uitgebracht in december 2019) en ter gelegenheid van het tweehonderdjarig bestaan van Franck (2022), zijn symfonische werken (Fuga Libera) en oratoria (Musique en Wallonie).
Al meer dan 15 jaar streeft het OPRL ernaar om de beste muziek aan een zo breed mogelijk publiek aan te bieden, door middel van originele formats (Music Factory, Familieconcerten op zaterdag, Concerten met de dirigent, Middagconcerten, Happy Hour!) en toegewijde reeksen (Oude Muziek, Wereldmuziek, 5-Sterren Piano, Orgel)