Skip to main content

Jan Hoet


Jan Hoet, tentoonstellingsmaker, pionier en pleitbezorger van hedendaagse kunst in België, is overleden. 

In 1975 werd in Gent het Museum voor Hedendaagse Kunst opgericht, dat toen als jong museum niet over een eigen gebouw beschikte, maar van het Museum voor Schone Kunsten enkele zalen en wat kantoorruimte ter beschikking kreeg. 

Voor Jan Hoet in 1999 het S.M.A.K. oprichtte, bewandelde hij een lange weg en deed hij de collectie van het museum exponentieel aangroeien. 

Een eerste belangrijke tentoonstelling waarin hij Belgische hedendaagse kunst liet zien in Gent, was 'Aktuele Kunst in België in 1979. Inzicht/Overzicht Overzicht/Inzicht'.

In 1980 volgde een tweede groot project, 'Kunst in Europa na '68', waarin voor het eerst internationale kunst geselecteerd werd door een door Jan Hoet samengesteld gezelschap. Deze tentoonstelling zou van uitermate belang blijken voor de collectie van het museum, want dankzij zijn strijdbaarheid en doorzettingsvermogen, slaagde Jan Hoet erin de gemeenteraad te overtuigen enkele aankopen te doen van niet evidente, hedendaagse kunstwerken.

Maar de grootste bekendheid verwierf Jan Hoet en het museum van Gent misschien wel door het legendarische tentoonstellingsproject 'Chambres d'Amis' in 1986, waarbij kunstenaars hun werk exposeerden in de huiskamers van Gentse burgers.

In 1989 heeft Jan Hoet zijn biografisch verhaal kunnen samenbrengen in de tentoonstelling 'Open Mind (gesloten circuits)' waarin de confrontatie werd aangegaan tussen meesters uit de kunstgeschiedenis en kunst van psychiatrische patiënten en outsiderkunst. Het opgroeien in de permanente nabijheid van die patiënten - die bij de familie Hoet in Geel inwoonden - had een blijvende stempel gedrukt op zijn omgaan met kunst, waarin de grenzen tussen normaal en abnormaal kunnen worden opgeheven.

Uiteindelijk krijgt Jan Hoet de grootste erkenning als tentoonstellingsmaker door zijn aanstelling als artistiek leider van Documenta IX in 1992.

Ondertussen blijft Jan Hoet in Gent ijveren voor een eigen museumgebouw. In 1999 opende er eindelijk een museum voor hedendaagse kunst: het S.M.A.K.

Er mocht dan wel een museumgebouw zijn, Jan Hoets doel om zoveel mogelijk mensen, ook buiten het museum, te laten kennismaken met hedendaagse kunst, bleef overeind. In 2000 trok hij nogmaals met kunst de publieke ruimte in: de onvergetelijke zomer van 'Over the Edges' bracht veel mensen voor het eerst in contact met hedendaagse kunst, met hoe kunst in ons dagelijkse leven genesteld is en er zijn plek vindt. Ook in de tentoonstelling 'Locus.Focus' in Sonsbeek exploreerde Jan Hoet een jaar later de mogelijkheden om kunst in de publieke ruimte te tonen.

Als Jan Hoet in 2003 het S.M.A.K. verlaat, verkast hij voor vijf jaar naar Duitsland om daar het MARTa museum in Herford te leiden.

Terug in België blijft hij verschillende tijdelijke projecten organiseren in binnen- en buitenland. Zo is er de Biënnale van Yinchuan in China, ‘Sint-Jan’ in de Sint-Baafskathedraal en zijn laatste grote expo ‘Middle Gate Geel '13’, die hem terug naar zijn geboortestad brengt en die de relatie tussen kunst en psychiatrie als hoofdthema heeft.

Jan Hoet wilde nog een laatste tentoonstelling maken waarin hij hedendaagse kunstenaars zou uitnodigen om in dialoog te gaan met meesters uit de kunstgeschiedenis. De grote lijnen voor 'De Zee' werden tijdens de zomer en in het najaar van 2013 door Jan Hoet zelf uitgetekend, in nauwe samenwerking met cocurator Phillip Van den Bossche van Mu.ZEE in Oostende.

 



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.