Skip to main content

Carine Fol


Sinds 2012 is Carine Fol artistiek directeur van de CENTRALE voor hedendaagse kunst in Brussel. De tentoonstellingen en projecten die in het kader daarvan worden ontwikkeld, leggen de nadruk op de relatie tussen kunst en samenleving en bieden verschillende lezingen van de hedendaagse creatie.

Zij is curator - in België en in het buitenland - en auteur van verschillende boeken over outsiderkunst en hedendaagse kunst. Haar praktijk als curator heeft zich parallel ontwikkeld met haar wetenschappelijk en empirisch onderzoek naar de "marges" van de kunst.

Zij heeft in verschillende Brusselse instellingen gewerkt: voor de schepen van cultuur van de stad Brussel: tentoonstellingen in de Brigittinenkapel; Goethe-Instituut Brussel, Duitse coördinatieprojecten; project Antwerpen '93 Culturele Hoofdstad van Europa; Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel: wetenschappelijk secretariaat voor de tentoonstellingen Paul Delvaux en René Magritte en schrijven van de biografie van Magritte en een artikel over reclame.  Zij was verantwoordelijk voor de tentoonstellingen in de Botanique en ontwikkelde tentoonstellingen gewijd aan Jean Dubuffet, Henri Michaux, Art Brut, Gerard Malanga...

Een ander doorslaggevend element in haar carrière was de deelname aan en organisatie van twee projecten met internationale kunstenaars:

-De Weg van de Europese Cultuur in de steden Lodz, Berlijn, Bratislava en Brussel met kunstenaars uit elke stad (1991)

-Dialoog georganiseerd in het kader van het door het Goethe-Instituut in Brussel geïnitieerde festival Aspekte Sachsen, dat Duitse en Belgische kunstenaars samenbracht (1994)

In 2000 werd zij directeur van Art en Marge, een vereniging die in 1986 werd opgericht en zich toelegt op het onderzoek en de presentatie van outsiderkunstenaars. Tegelijkertijd besloot ze haar onderzoek naar de marges en naar makers die als "buitenstaanders" worden beschouwd te verdiepen en startte ze haar onderzoek voor een doctoraat in de kunstgeschiedenis (2011/ULB).

Vanaf haar aantreden bij Art en Marge sloeg zij bruggen naar de officiële kunstwereld en organiseerde zij vanaf 2002 verschillende projecten die een nieuwe lezing van outsiderkunst boden. Verschillende thematische tentoonstellingen binnen het officiële kunstcircuit volgen dezelfde aanpak (Identities 1 en TOO Geel 2007 en 2009, Centre Historique Minier, Lewarde, Loss of Control, Marta Herford, 2008 en Musée Rops, 2013, het project 20 + 20, georganiseerd ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van Art en Marge, was het meest ambitieus. 20 directeurs en curatoren van Belgische musea voor hedendaagse kunst stemden ermee in een werk uit de Art en Marge-collectie te presenteren in dialoog met een werk uit hun museum).

Haar samenwerkingen met Jan Hoet (2008) en Harald Szeemann (BOZAR, 2005) zijn vermeldenswaardig.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.