Skip to main content

Maud Salembier


Maud Salembier heeft een master in kunstgeschiedenis, een master in esthetiek en filmfilosofie en een DEA in cultureel management. Ze werkte voor galeries en kunstcentra (Iselp, BOZAR, Argos) als tentoonstellingscoördinator en leidde een kunstenaarsresidentie. Ze is momenteel professor aan de ESA Saint-Luc Brussel, waar ze kunstgeschiedenis, tentoonstellingspraktijk en kunstactualiteit doceert, maar van 2011 tot 2015 ook kunstactualiteit doceerde aan de ESAPV La Cambre.

Als onafhankelijk curator heeft ze solotentoonstellingen samengesteld met kunstenaars als Denicolai & Provoost, Cristina Garrido, Joao Freitas, en Valérian Goalec op de laatste Art Brussels beurs. Haar carrière wordt ook gekenmerkt door verschillende groepstentoonstellingen met onder andere Michel François, Ann Veronica Janssens, Edith Dekyndt, Sophie Whettnall, Michael Van den Abeele, Mira Sanders, Aline Bouvy en Benoît Platéus, onder de meest bekende, maar ook opkomende kunstenaars. Maud Salembier is gespecialiseerd in het ontdekken van jonge (of minder jonge) kunstenaars, en met dat doel stelde ze in september 2022 de tentoonstelling Generation Brussels samen in de voormalige drukkerij van de Nationale Bank van België.

Maud Salembier is lid van de AICA (ABCA/BVKC), regelmatig kunstcriticus voor het tijdschrift L'art même, maar schreef ook teksten voor verschillende tentoonstellingscatalogi van Alice Anderson, Bernard Villers of Els Opsomer.

In februari 2018 richtte ze LaSpore op, een nomadisch curatorieel en redactioneel platform met als doel hedendaagse artistieke creatie te verspreiden en te ondersteunen. In dit kader publiceerde zij een monografie van Joao Freitas, een catalogus voor de groepstentoonstelling Norma in Pelgrims House, en een kunstenaarsboek van Valérian Goalec, in samenwerking met Theophile's Paper en MER. Paper Kunsthalle.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.