Skip to main content

Alicja Melzacka


Alicja Melzacka woont in Maastricht en werkt op en tussen verschillende plekken, vaak in de trein, curateert tentoonstellingen en programma's en schrijft over hedendaagse kunst. Sinds 2020 werkt ze bij Jester (f.k.a. CIAP en FLACC) in Genk, waar ze onder andere solotentoonstellingen met Alexis Gautier (2022), Marianne Berenhaut (2021), en Beny Wagner en Sasha Litvintseva (2021) cureerde, en waar ze momenteel artistieke trajecten ontwikkelt met de residenten van Jester.

In 2019 voltooide ze een postgraduaat Curatorial Studies aan het KASK, Gent. Daarvoor deed ze kunstgeschiedenis en erfgoedstudies (respectievelijk aan de Universiteit van Gdansk en de Universiteit van Maastricht), en had ze ook iets met toegepaste taalkunde en vertalen. Taal in haar verschillende vormen en contexten, vooral in relatie tot kunst en het maken van tentoonstellingen, blijft haar grootste interesse houden. Ze houdt van langdurige, door onderzoek gedreven samenwerkingen, in het bijzonder met kunstenaars die werken op het snijvlak van literatuur en (audio-)beeldende kunst. Ze schrijft liever dan dat ze spreekt, en is nieuwsgierig naar hybride genres zoals fictocritiek, essay of ekphrasis. Haar teksten werden gepubliceerd in kunstenaarsboeken, tentoonstellingscatalogi en kunsttijdschriften. Onlangs cureerde en produceerde ze Hypertext Hotel bij SB34 in Brussel (2022), dat een tentoonstelling opvat als een collectief werk van interactieve fictie.



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.