Skip to main content

Sevie Tsampalla


Sevie Tsampalla is een Brusselse curator die geïnteresseerd is in de raakvlakken tussen kunst, activisme, het maken van tentoonstellingen en de openbare ruimte. Ze studeerde archeologie en kunstgeschiedenis (BA, MA) aan de Nationale Universiteit van Athene, culturele studies (MA) aan de KU Leuven en heeft een doctoraat in tentoonstellingsstudies van Liverpool John Moores University. In haar doctoraatsonderzoek onderzocht ze hoe biënnales kunnen worden heroverwogen door te leren van commoning, collectieve praktijken voor het delen van besluitvorming en het verdelen van macht, die streven naar sociopolitieke verhoudingen en ecologische voorstellingen voorbij het kapitalisme.

Haar ervaring omvat projecten met biënnales, stadsfestivals, collectieven en door kunstenaars geleide ruimtes.

Momenteel is ze co-curator van Brugge Triënnale 2024, een tentoonstelling die hedendaagse kunst en architectuur samenbrengt in het UNESCO werelderfgoed Brugge. Eerder was ze assistent-curator van Liverpool Biënnale 2016 en cluster-curator van Track, een stadsbrede tentoonstelling van S.M.A.K. Gent (2012). In deze hoedanigheden hield ze toezicht op nieuwe opdrachten van o.a. Celine Condorelli, Audrey Cottin, Denicolai & Provoost, Hemauer/Keller, Haerizadeh & Rahmanian, Samson Kambalu, Jumana Manna, Yorgos Sapountzis, Koki Tanaka, Superflex, Tercerunquinto...

Met een langdurige interesse in samenwerkingsprocessen is ze betrokken geweest bij collectieve initiatieven en kunstprojecten waarbij feministisch gesitueerde praktijken de toon zetten voor hernieuwde relaties in en met de openbare ruimte. Ze was medeoprichtster van het kunstenaarscollectief Reconstruction Community in Athene en AAA in Brussel. Samen met het collectief Nomadic Architecture / Eleni Tzirtzilaki initieerde ze Home as Fabric, een serie bijeenkomsten over de ervaring van vrouwen, trauma en thuis, die plaatsvond in Athene en Sifnos (2017-2021). Samen met kunstenaar Laura Viale bedacht ze Common Fields (2022-), een reeks veldtochten en co-creatiesessies rond de ervaring van natuur in liminale stedelijke ruimtes in Brussel. Ze werkte samen met het productieteam van Bodies of Knowledge van Sarah Vanhee, een nomadisch klaslokaal voor alternatieve pedagogieën in openbare ruimtes in Brussel (2021). Ze leidde Judy Chicago's Fixing a Hole, het grootste kunstwerk van de kunstenaar in de openbare ruimte tot nu toe, in opdracht van Tate Liverpool (2017).

Naast rollen bij instellingen en collectieven heeft ze groepstentoonstellingen ontworpen die werden geselecteerd door door kunstenaars geleide ruimtes, culturele en gemeenschapskunstcentra: Mr House, Trophy Room, Liverpool (2016); Fabric Spaces [Make City], Pianofabriek, Brussel (2015); small change, AirSpace gallery, Stoke-on- Trent (2013); Some Misunderstanding (on mondegreens and pareidolias), Castlefield gallery, Manchester (2013), LINK/Green Days, Brussel (2011); Akousmaflore, Beursschouwburg, Brussel (2010); Extra Muros, Vrijstaat O., Koninklijke Gaanderijen, Oostende (2008); sitePARAsite, L'ecurie, Brussel (2008).




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.