Skip to main content

Luc Vandervelde

He's related to the past


In het begin schilderde ik figuratief werk dat sterk beïnvloed was door fotorealisme. De resulterende beelden betekenden meer dan alleen een technisch weergave van de foto die diende als beginnend beeld. De onderwerpen van mijn schilderijen waren in die tijd sociale documenten over mijn verblijf in Centraal-Azië.

De laatste jaren zijn mijn schilderijen persoonlijker geworden en nam ik bewust afstand van het sociaal engagement. Ik bevraagde het beeld en liet het gedeeltelijk links liggen zodat het onderwerp of het narratieve minder belangrijk wordt. Mijn interesse verplaatste zich naar de materiële kant van de schilderkunst. Ik heb altijd al een abstract schilder willen zijn. De geest van de abstract expressionistische beweging heeft me steeds aangetrokken maar zowel street art, afgescheurde affiches en de abstracte taal werden een grote inspiratie. Al deze gegevens spelen nu een prominente rol in mijn werk.

Op dit moment werk ik aan een serie van abstracties met de naam "sites of memory, when memories become a mental abstraction". Deze schilderijen zijn gericht op het materiaal en intuïtie. Werkend met zowel verf als collage, probeer ik de verschillende aspecten van de schilderkunst te benaderen door deze te combineren met mijn gevoelens, mijn interesse, mijn omgeving en de wereld op zich. Door deze verschillende elementen uit mijn dagelijks leven - gevoelens en persoonlijke herinneringen eraan toe te voegen, breng ik mijn bestaan in kaart. De lijnen die leiden van het ene punt naar het andere, kunnen worden gelezen als een kaart, een abstracte route. Werken op vellen papier, canvas of meteen op de muur, snelle krachtige lijnen en vormen, in een bijna onmogelijke poging om de intensiteit van het moment en omgeving vast te leggen. Het gebruik van gerecycleerd en nieuw materiaal, de begrippen herinnering/aandenken, fragmentatie en reconstructie zijn de sleutelfactoren in mijn werk.

De verf heeft in mijn oeuvre zijn prominente rol verloren maar ondanks voel ik me nog steeds een schilder. De manier van werken is nog steeds dezelfde: op een vergelijkbare manier als voorheen bouw ik mijn werk op zoals een figuratief olie schilder. Maar mijn relatie met het werk is heel anders. Het is intenser en minder afstandelijk. Vroeger werkte ik met een duidelijk plan maar nu ondergaat mijn werk een groeiproces. Ik werk steeds aan een aantal schilderijen tegelijker tijd zodat elk schilderij een periode van rust kent die nodig is alvorens te herwerken.

De handeling en de beweging spelen een belangrijke rol in deze werken die zijn gebouwd in verschillende lagen van tape, houtskool, olieverf, codetaal, spray bom en papier. Ik ben me ook bewust van het element toeval waarmee ik op een bewuste manier probeer om te gaan. Het toeval element manifesteert zich vooral in de samenstelling door  het verwijderen van lagen en het creëren van nieuwe.


He's related to the past
Installation view from the exhibition at Chinees European Art Center (Xiamen - CN)
Installation view from the exhibition at Chinees European Art Center (Xiamen - CN)
Mother and son
Ou-X-Po (Shanghai)
Testament van Tolstoj (niets is niets)
The conflict day 1
The conflict day 2
The conflict day 4
The freedom fighter "King of Song/Sayat Nova"
The return of the cold war kids part 1
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled "turbulent"
Untitled (past/present/future)
Untitled, A painting for all seasons
Untitled, Nobody hires us!
Untitled, Setting Apart
Untitled, Something yellow in green
Untitled, Study of Drapery (1521)
Untitled (I've no reason left to remain here)
Untitled (Unforced rythems)
Untitled (hearing dis-order)
Untitled (it's easier to borrow words then to make them up)
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled
Untitled (exit/delite)
Untitled (exit/delite)
Untitled (exit/delite)
Untitled (folklore)
Untitled (folklore)
Untitled (memories of a cartographer)
Untitled (remains of the day)
Untitled (the secret world of ...)
Untitled (wonderful world)
Portret van een visser
"4 times at the museum" … mon amour!
A craniocaudal view
An unhuman race
At the bazaar
My trip
Portrait of an extreme make over
The incurable romantics part 1
Woman
zwarte stift op transparant papier; 90 x 130 cm
A lost civilization
Postcard, Grussen aus Berlin part 1
Postcard, Grussen aus Berlin part 3 "This life has been wasted."
Postcard, Grussen aus Berlin part 4 "the system gave us up"
Postcard, Grussen aus Berlin part 5 "but, then the system vanished."
I look to the future, it makes me cry (women at the bazaar)
Work on paper 1
Work on paper 2

Residenties (selectie)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.