Diplomatic Arena Tier III, 2002
Een van de oorverdovende en visueel bloederige tiers die het ethische bankroet uitbeelden van het preventief moorden.
© Workspace Unlimited
Diplomatic Arena is een trilogie over willekeurig en reflexief geweld, conceptueel vertaald naar artificiële intelligentie en immersieve beeldvorming. In drie verschillende installaties, telkens gebaseerd op de Quake3 game engine, zijn computergestuurde personages (zogenaamde 'bots') geprogrammeerd om elkaar pre-emptif te vernietigen. De bots representeren politieke figuren en leden van internationale terreurorganisaties. Elke bot is geprogrogrameerd om elke andere bot pre-emptif als eendelig te beschouwen.Telkens ze uitgeschakeld worden, verrijzen ze in dezelfde onmogelijke cyclus van eindeloze destructie. Deze premisse ontvouwt zich telkens in een andere omgeving, elk met bepaalde destabiliserende wetten, op het vlak van ruimte, tijd en navigatie. De gebruiker kan als toeschouwer twee posities innemen: als 'second person', vanuit het 'volgend' perspectief van een bepaalde bot, of als 'third person', vrijstaand en onafhankelijk van de bewegingen van de personages.