Skip to main content

Johan Clarysse

Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible XXI, 2014


De schilderijen van Clarysse willen ‘op een heldere manier raadselachtig zijn’. Thema’s als  identiteitsvorming, communicatie en non-communicatie, onze menselijke verlangens en drijfveren vormen een rode draad in zijn werk. Clarysse vindt schilderkunst een ideaal medium om een gelaagde, hybride beeldtaal te ontwikkelen,die de ambiguïteit van onze menselijke conditie wil bevragen en onderzoeken. 

Zijn schilderijen trekken aan en verwarren, ze onthullen en verhullen, ze stellen de vanzelfsprekendheid en eenduidigheid van vertrouwde beelden in vraag en zetten ze terzelfdertijd kracht bij. Zo ontstaat een intrigerend oeuvre vol dubbele bodems en verwijzingen dat zowel speels als ernstig is, zowel helder als dubbelzinnig, emotioneel ingetogen als intens. Eind 2014 verscheen de monografie 'Walden & other suspicions' over zijn werk bij MER Paper Kunsthalle.


Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible XXI, 2014
Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible XXIV, 2014
Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible XXVIII, 2014
Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible III, 2013
Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible IV, 2013
Johan Clarysse - Looking at (for) the invisible XX, 2013
Johan Clarysse - Suspicious portrets (Johanna), 2010
Johan Clarysse - Suspicious portrets (Lars), 2010
Johan Clarysse - Suspicious portrets (Werner), 2010
Confessiones (Lyotard)
Confessiones (Martha Nussbaum)
Confessiones (Marx)
Johan Clarysse - Crazy blues, 2010
Johan Clarysse - The whispering of dancing II, 2009
Confessiones (can a cow be called a horse)
Is evil of great importance to the good
Johan Clarysse - Confessiones (Foucault), 2008
Johan Clarysse - Is evil of great importance to the good (groepsportret), 2008
Is evil of great importance to the good
Is evil of great importance to the good (deel II van drieluik)
Is evil of great importance to the good
Zonder titel (Handelingen 2)
Zonder titel (does reality equal appearance)
Zonder titel (masculinity, how would you define it)
Zonder titel (twaalfluik)
Zonder titel (what is the ugliest part...)
Zonder titel (Handelingen 7)
Zonder titel (can the world be improved by...)

Residenties (selectie)



Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.