Skip to main content

Jan Wouters


muzikant, componist

Jan Wouters studeerde tussen 1963 en 1976 harmonie, notenleer, muziekgeschiedenis en gitaar. Daarna vervolmaakte hij zijn gitaartechniek op vele “master courses” in binnen- en buitenland: Esztergom (Hongarije), Ichiro Suzuki (Japan), Roberto Aussel (Argentinië), Corsendonck (België) bij José Tomás (Spanje) en R. Smits (België), Vierset-Barse (België) bij Ilse en Nicolas Alfonso, Groot-Brittannië, Spanje, e.a.
Verder volgde hij in Barcelona (Spanje) nog enkele cursussen compositie en orkestratie.
Dankzij zijn internationale opleiding bij onder andere José Tomás in Alicante (Spanje), leerde hij door de jaren heen verscheidene belangrijke musici kennen, waarmee hij soms ook samenwerkte: de Spanjaarden Gerardo Arriaga, Carlos Trepát, en J.L. Rodrigo, de componist Wouter Smekens (project repetitieve muziek, “Puzzelstukken”), de Amerikaanse gitariste Alice Artzt, Marcel Bossu (België) die hem in de jazz wegwijs maakte, de Amerikaanse componist Joe Nickerson.
Vanaf oktober 2001 samenwerking met één van de belangrijkste Argentijnse musici: Raúl Carnota (wereldmuziek en jazz, hij wordt in Argentinië “de Piazzolla van de volksmuziek” genoemd omdat hij zo vernieuwend is), samenwerking met de Poolse saxofonist Dariusz SamÓl, een toekomstige samenwerking met de Argentijnse singer-songwriter en tegelijkertijd jazz muzikant Silvia Iriondo (zij is een graag geziene gast op internationale muziekfestivals).
In de zomer van 1992 speelde hij in Engeland enkele concerten samen met de legendarische folkgitarist Davy Graham, e.a. Hij toerde vier (1976-1979) jaar achtereen in Groot-Brittannië met zijn eigen folkprogramma’s die veel succes kenden (in “The Times” werd hij zelfs met Leonard Cohen vergeleken). Daar leerde hij verschillende Britse (folk)groepen kennen en trad er mee op (Ar Log, Steeleye Span, enkele leden van de befaamde avant-garde groep Soft Machine).
Verder werkte hij eveneens mee aan verschillende projecten met beeldende kunstenaars (Hubert Minnebo, Wilfried Swinnen, e.a.), auteurs (Jo Claes, Ina Stabergh, prof. Herman Servotte, Stefaan Hertmans, prof. Filip Droste, de dichter Mark Meekers, Erik Verpaele, Leo Pleysier, Stefan Van den Brempt, Pjeroo Roobjee e.a.), en met striptekenaar Karel Biddelo (‘De Rode Ridder’) voor een jaarlijks zomerproject in het kasteel van Horst (1981-1984).
Sinds 1973 concerteert Jan Wouters geregeld op nationale en internationale podia in Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Hongarije, Duitsland, Spanje en Griekenland. In oktober 2000 was hij voor drie concerten op het zesde “International Festival of Contemporary Music Witold Lutoslawski” uitgenodigd.

Tijdens al die jaren maakte hij verschillende opnames voor de VRT.
Hij werd en wordt geregeld gevraagd om deel te nemen aan verschillende projecten en al schrijft hij overwegend “ernstige” muziek, toch vindt hij dat de vele vormen van de populaire muziek evenzeer van groot belang zijn; ook al heeft deze muziek een andere culturele functie; zoals de blues, de volksmuziek, de rock, de jazz, de punk, de new wave, heavy metal, rap, hip hop, techno, house, e.a.
Hij ziet en benadert het fenomeen “muziek” als een evolutief gegeven waardoor hij met de vele vormen en muziektalen die er waren en zijn, experimenteert om zo tot iets nieuws te komen.

Tenslotte verschillende projecten met Wouter Vandenabeele (componist, arrangeur en violist van Ambrozijn, Olla Vogola en Trio Viool). De komende jaren zijn er eveneens enkele concerten met buitenlandse musici zoals Raúl Carnota, Silvia Iriondo (Argentijnse zangeres) en de in Spanje wonende Argentijnse gitarist-componist José Luis Merlin.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.