Skip to main content

Guy De Bièvre

Guy De Bièvre


Als componist/performer focust de Bièvre zich op experimenten die computer, live electronics, acoustic en standard arrangementontwerpen combineren.

Guy De Bièvre  heeft geen conservatoriumopleiding gevolgd en is als componist, geluidskunstenaar en uitvoerend musicus dan ook volledig autodidact. Niettemin vormde hij zich tot muziektheoreticus aan verschillende academische instellingen. Zo verrichtte hij in 2003-2004 onderzoek naar stationaire klanken in een stedelijke geluidsomgeving aan de Jan Van Eyck Academie in Maastricht en behaalde hij in 2012 een doctoraat over open vorm aan de Brunel University in Londen. De Bièvre publiceerde een aantal artikels in wetenschappelijke tijdschriften en wordt ook in binnen- en buitenland regelmatig gevraagd voor lezingen, voornamelijk over geluidskunst en Amerikaanse experimentele muziek. In het verleden was hij verbonden aan de Gentse organisatie Stichting Logos.

Composities van De Bièvre werden uitgevoerd door internationaal erkende musici als Guy Klucevsek, Seth Josel, Anne La Berge en ensembles als Zivatar Trio, Trio Scordatura en ZWERM. Zelf bespeelde hij elektrische gitaar, lap steel gitaar en/of computer bij o.a. Peter Zummo, Anne La Berge, Tom Hamilton en Phill Niblock. Er verschenen reeds verschillende cd’s met eigen werk, zoals Bending The Tonic (Twice) (2005) en Very Slow Disco Suite (2007). De artistieke bezigheden van De Bièvre beperken zich niet alleen tot componeren en uitvoeren: hij engageert zich ook als organisator en curator op het gebied van geluidskunst. Van 2002 tot 2007 was hij bijvoorbeeld curator van de reeks Earwitness van het CCNOA in Brussel en in 2012 werkte hij samen met mediakunstenares Sofia Bustorff aan een audiovisuele documentaire over de geluidskunst pionier Leif Brush. Momenteel is De Bièvre gastdocent aan het RITS in Brussel en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.