Skip to main content

Bram Van Camp

Bram Van Camp


Bram Van Camp (Antwerpen °1980) gradueerde voor viool, kamermuziek, compositie,

muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2003).

Hij studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx (1998-2005) en in de klas van Theo

Loevendie (2003-2005) aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn oeuvre bevat zowel soloals

kamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek (waaronder een symfonie ‘Tetrahedron’), een

viool- en pianoconcerto en 2 liedcycli (‘De Feesten van Angst en Pijn’ voor sopraan en ensemble

en ‘Träume” voor mezzo sopraan en orkest).

Zijn werken werden meermaals bekroond: in 1999 won hij de Aquarius Compositiewedstrijd

met ‘Rapsodie voor viool en orkest’. In 2002 kreeg hij de BAP-prijs (Belgische Artistieke

Promotie) van SABAM voor zijn ‘Trio voor klarinet, altviool en piano’ (2000). Zijn Strijkkwartet

(2004) en zijn ‘De Feesten van Angst en Pijn’ (2012) kregen het kwaliteitslabel in de catalogus

van het ISCM (International Society for Contemporary Music). In 2007 werd hij bekroond met

de Jeugd en Muziek Prijs voor Compositie en in 2014 kreeg zijn Strijkkwartet (2004) de tweede

prijs op het Internationale Compositiewedstrijd ‘New Note’ in Kroatië. ‘Music for 3 instruments’

werd geselecteerd voor de ISCM World Music Days 2018 in Beijing en hij kreeg de KLARA en de

prijs SABAM for Culture ‘Componist van het Jaar’ (2019).

Hij schreef muziek in opdracht van o.a. de Koningin Elisabethwedstrijd (plichtwerk Halve Finale

Viool 2019), het Festival van Vlaanderen, het TRANSIT festival voor nieuwe muziek, deSingel en

Ars Musica. Zijn werken worden uitgevoerd door o.a. het Arditti Kwartet, HERMESensemble, I

Solisti, Antwerp Symphony Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Het Collectief,

Bl!ndman, Wibert Aerts, Piet Van Bockstal en Jan Michiels. Zijn werken zijn te horen in

verschillende Belgische concerthuizen, waaronder deSingel, Amuz, de Bijloke, BOZAR en het

Concertgebouw Brugge. Zijn werk was ook te horen in Londen, in het Concertgebouw van

Amsterdam, Frankrijk, Kroatië, Denemarken, Slovakije en China.

Zijn portret-cd (met De feesten van Angst en Pijn, Music for 3 instruments en Improvisations)

die werd opgenomen door Het Collectief in 2013 (Fuga Libera) kreeg lovende recensies in

binnen- en buitenland, waaronder 5 sterren in Diapason (Fr) en The Gramophone (GB).

In zijn muziek streeft Bram Van Camp naar een stijl met een intuïtief vertrekpunt waarin elke

noot toch verklaard kan worden binnen een consequent (eigen) systeem. Hij houdt steeds een

muzikaal, organisch klinkend resultaat voor ogen. Op die manier blijft zijn compositiesysteem

geen doel op zich, maar wordt het aangewend als middel tot een natuurlijk klinkende essentie:

de eigenlijke organische muziek. Het componeren is voor hem een zoektocht waarin hij telkens

zijn stijl probeert te vernieuwen ten opzichte van zijn voorgaande composities. Op filosofisch

vlak is er dus een duidelijke gelijkenis met György Ligeti. Zijn stilistische muzikale roots liggen

oorspronkelijk bij Béla Bartók, Igor Stravinski en Alban Berg.

Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ook

invloeden te horen vanuit de jazz.

Bram Van Camp is gastprofessor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen

en docent aan de Academie van Merksem (Antwerpen). Daarnaast is hij initiatiefnemer van The

Times, het forum voor jonge componisten verbonden aan het Hermes Ensemble, waar hij

jaarlijks fungeert als coach.




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.