Bram Van Camp
Bram Van Camp (Antwerpen °1980) gradueerde voor viool, kamermuziek, compositie,
muziekanalyse, contrapunt en fuga aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen (2003).
Hij studeerde in de compositieklas van Wim Henderickx (1998-2005) en in de klas van Theo
Loevendie (2003-2005) aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn oeuvre bevat zowel soloals
kamermuziek, ensemblewerken, orkestmuziek (waaronder een symfonie ‘Tetrahedron’), een
viool- en pianoconcerto en 2 liedcycli (‘De Feesten van Angst en Pijn’ voor sopraan en ensemble
en ‘Träume” voor mezzo sopraan en orkest).
Zijn werken werden meermaals bekroond: in 1999 won hij de Aquarius Compositiewedstrijd
met ‘Rapsodie voor viool en orkest’. In 2002 kreeg hij de BAP-prijs (Belgische Artistieke
Promotie) van SABAM voor zijn ‘Trio voor klarinet, altviool en piano’ (2000). Zijn Strijkkwartet
(2004) en zijn ‘De Feesten van Angst en Pijn’ (2012) kregen het kwaliteitslabel in de catalogus
van het ISCM (International Society for Contemporary Music). In 2007 werd hij bekroond met
de Jeugd en Muziek Prijs voor Compositie en in 2014 kreeg zijn Strijkkwartet (2004) de tweede
prijs op het Internationale Compositiewedstrijd ‘New Note’ in Kroatië. ‘Music for 3 instruments’
werd geselecteerd voor de ISCM World Music Days 2018 in Beijing en hij kreeg de KLARA en de
prijs SABAM for Culture ‘Componist van het Jaar’ (2019).
Hij schreef muziek in opdracht van o.a. de Koningin Elisabethwedstrijd (plichtwerk Halve Finale
Viool 2019), het Festival van Vlaanderen, het TRANSIT festival voor nieuwe muziek, deSingel en
Ars Musica. Zijn werken worden uitgevoerd door o.a. het Arditti Kwartet, HERMESensemble, I
Solisti, Antwerp Symphony Orchestra, het Symfonieorkest van Vlaanderen, Het Collectief,
Bl!ndman, Wibert Aerts, Piet Van Bockstal en Jan Michiels. Zijn werken zijn te horen in
verschillende Belgische concerthuizen, waaronder deSingel, Amuz, de Bijloke, BOZAR en het
Concertgebouw Brugge. Zijn werk was ook te horen in Londen, in het Concertgebouw van
Amsterdam, Frankrijk, Kroatië, Denemarken, Slovakije en China.
Zijn portret-cd (met De feesten van Angst en Pijn, Music for 3 instruments en Improvisations)
die werd opgenomen door Het Collectief in 2013 (Fuga Libera) kreeg lovende recensies in
binnen- en buitenland, waaronder 5 sterren in Diapason (Fr) en The Gramophone (GB).
In zijn muziek streeft Bram Van Camp naar een stijl met een intuïtief vertrekpunt waarin elke
noot toch verklaard kan worden binnen een consequent (eigen) systeem. Hij houdt steeds een
muzikaal, organisch klinkend resultaat voor ogen. Op die manier blijft zijn compositiesysteem
geen doel op zich, maar wordt het aangewend als middel tot een natuurlijk klinkende essentie:
de eigenlijke organische muziek. Het componeren is voor hem een zoektocht waarin hij telkens
zijn stijl probeert te vernieuwen ten opzichte van zijn voorgaande composities. Op filosofisch
vlak is er dus een duidelijke gelijkenis met György Ligeti. Zijn stilistische muzikale roots liggen
oorspronkelijk bij Béla Bartók, Igor Stravinski en Alban Berg.
Door zijn voorliefde voor natuurlijke, organische muzikale vrijheid, zijn er in zijn muziek ook
invloeden te horen vanuit de jazz.
Bram Van Camp is gastprofessor compositie aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
en docent aan de Academie van Merksem (Antwerpen). Daarnaast is hij initiatiefnemer van The
Times, het forum voor jonge componisten verbonden aan het Hermes Ensemble, waar hij
jaarlijks fungeert als coach.
Artiesten en uitvoerders
Een groot overzicht van muzikanten, componisten, dirigenten, ensembles, en meer
Kunstenpunt
Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.