Skip to main content

Serge Verstockt

Serge Verstockt


In 1957 wordt Serge Verstockt geboren in Brasschaat. Van in den beginne was hij met de kunstwereld vertrouwd doordat zijn beide ouders beeldende kunstenaars zijn. Zijn vader, Mark Verstockt, geldt in de beeldende kunst als pionier van een hedendaagse vorm van het constructivisme. Al snel voelt ook Serge Verstockt zich aangetrokken tot de kunst. Hierbij kiest hij echter niet voor de beeldende kunsten, zoals zijn ouders, maar voor de muziek. Na een eerste verkenningstocht, waarbij hij vooral als autodidact te werk gaat, krijgt hij zijn eerste muzieklessen op orgel. Op 15-jarige leeftijd gaat hij naar de muziekschool om pianoles te volgen.

Na zijn humaniora gaat Serge Verstockt naar het Conservatorium van Brussel waar hij notenleer en geluidstechniek studeert. In deze periode neemt hij ook lessen beeld en geluidsmontage aan het RITS. Toen hij 18 jaar was, is Serge Verstockt naast orgel en piano ook klarinet gaan spelen. Na zijn studies in het Brussels conservatorium volgt hij hiervoor les aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen bij Walter Boeykens. Hij behaalde hier zijn eerste prijs voor notenleer en klarinet. Aan de Studio voor Experimentele Muziek (SEM) van Joris de Laet kwam hij in contact met de elektronische klankmanipulatie.

Van 1983 tot 1985 studeerde hij aan het “Instituut voor Sonologie” te Utrecht bij Gottfried Michael Koenig. Koenig is een pionier op het vlak van de computerondersteunde compositie. Hij wijdt Serge Verstockt in in de formele compositiepraktijk en toont hem de mogelijkheden van de informatica. Deze elementen zullen voor heel zijn oeuvre van belang zijn. Verstockt wordt een sterke verdediger van de computerondersteunde compositie. In 1985 organiseerde hij onder meer de “Elektronische Muziekdagen Antwerpen”. Verstockt was als docent verbonden aan het conservatorium van Arnhem.

Ook op uitvoerend vlak is Verstockt actief. Hij heeft concerten gegeven van hedendaagse muziek, zowel instrumentaal als elektronisch, o.a. met het SEM-ensemble. In België bestond op dat moment een groot tekort aan professionele ensembles die de hedendaagse muziek wilden uitvoeren. Om hieraan tegemoet te komen richtte hij in 1988 het ensemble Champ d’Action op. In 1997 trok hij zich echter officieel terug als artistiek directeur. Er was nog wel een intense samenwerking op artistiek vlak. Sinds 2003 neemt Verstockt opnieuw de artistieke leiding van Champ d’Action op zich.

Hij kreeg compositieopdrachten van o.a. Stad Antwerpen, IPEM, deSingel, Antwerpen 93, November Music, Festival van Vlaanderen, Ars Musica en Wien Modern. Van 1997 tot 1999 was Verstockt “junior fellow” van de KBC-leerstoel Nieuwe Muziek (musicologie, K.U. Leuven).




Kunstenpunt

Steunpunt voor beeldende kunsten, podiumkunsten en klassieke muziek.